یکشنبه 30 اردیبهشت 1386  10:05 ق.ظ

فیل هوا كردن در برهوت ایده

گزراشی از تیزر بانك ملت::ایندیانا جونز در تبلیغات!!!

بالاخره بعد از مدت ها، یك تبلیغ درست و درمان توی تلویزیون دیدیم. سازندگان این تیزر جدید و متفاوت از جزئیات ساخت آن می گویند.

یك غار تنگ و تاریك و سه تا آدم برنزه كه با بدبختی، توی غار جلو می روند. یكی از آن ها بدجوری شبیه هریسون فورد و شخصیت اول فیلم ایندیانا جونز است.

آدم همین جور مات می ماند كه وسط برنامه های تلویزیون، یك هو چه جوری سر و كله این سه تا آدم پیدا شد؟ گره داستان اما خیلی زود باز می شود. این سه نفر وارد خزانه بانك می شوند تا شمش های طلا را به دست بیاورند. اما آنجا یك آدم متشخص اتو كشیده آنها را به شعبه های بانك راهنمایی می كند چون برای رسیدن به شمش ها اول باید دفترچه پس انداز باز كرد!

این تبلیغ جدید، بدون شك یكی از بهترین تبلیغات سال های اخیر تلویزیون بوده و همین، آدم را وسوسه می كند كه ته و توی ماجرای ساخت آن را دربیاورد. بالاخره توی این قحطی تیزرهای هیجان انگیز، پیدا شدن یك كار فوق العاده، غنیمتی است.

سازندگان تیزرهای جدید بانك، جزو هیچ كدام از چهره های نام آشنای تیزرسازی نیستند. البته آنها در این زمینه برای خودشان سابقه دار به حساب می آیند ولی اگر بخواهی آمارشان را بگیری كلی طول می  كشد تا پیدایشان كنی.

سعید سبحانی كارگردان كار است؛ كسی كه ایده اولیه استفاده از كاراكتر ایندیانا جونز برای یك تبلیغ تلویزیونی از او بوده. در كارنامه او می شود ساخت تیزرهای صنام را هم پیدا كرد؛ همان تیزرهایی كه دو تا شعبده باز از توی تلویزیون می آمدند بیرون و... او از حدود 8 سال پیش در كنار كار طراحی صحنه، به تیزرسازی روی آورده. مردم باید از یك تیزر لذت ببرند، درست مثل پلان های یك فیلم سینمایی. انگار كه دارند 30ثانیه از یك فیلم را تماشا می‌كنند؛ این شروع صحبت های یك آدم ایده آل گرا در زمینه ساخت تیزرهای تبلیغاتی است.

ایمان جلیلی

 

كم كم متوجه می شوید كه سبحانی از آن آدم های عشق سینماست كه اصرار دارد توی كارهایش هم یك جورهایی به این عشق، ادای دین كند: مردم ذهنیت های تخیلی دارند. آنها دوست دارند خودشان را بگذارند جای شخصیت های مختلف و از كشف یك چیز لذت ببرند .

و این تئوری، ایده اولیه حضور ایندیانا جونز در تبلیغ بانك برای كشف شمش های طلا بوده. من خودم شیفته این  جور فیلم ها نیستم، ولی كم كم به این فكر افتادم كه چقدر خوب است آدم برای ساخت تیزر الگو داشته باشد؛ الگوهایی كه مردم قبلا با آنها ارتباط برقرار كرده باشند.

شمش، باستان شناس؛ چیزی كه مردم دیده باشندش... نتیجه چه می شود؟ نتیجه می شود ایندیانا جونز آقای كارگردان! این روال برای دو تا تیزر دیگری كه او در این زمینه كار كرده هم وجود داشته.

در آن كار طلافروشی سعی كردم ساختار از نظر ظاهر به فیلم های دهه 40 شبیه باشد. یك چیزی شبیه شب های سفید ویسكونتی و یا كازابلانكا! موسیقی اش هم اگر توجه كرده باشید الهام گرفته از فیلم آملی است.

 در كار پسربچه و مدیربانك هم همه اش سینما پارادیزو و رابطه آن بچه و آپاراتچی جلوی چشم بود.

توجه كردید كه؟ كلیت ماجرا هنری تر از این حرف هاست ولی مگر مردم در طول 30 ثانیه پخش تیزر چقدر حواسشان به این ظرافت ها هست؟ همه این  كارها یك هدف از پیش تعیین شده بود. اگر بیننده قبلا این فیلم ها را دیده باشد كه خب می فهمد، اما اگر ندیده باشد حداقلش این است كه احساس می كند یك فیلم دیده است.

شعور مخاطب مهم می شود

بیشتر تبلیغ های خوبی كه تا حالا دیده  ایم، یا كلا كپی نمونه های خارجی بوده اند یا حداقل وطنی ها ایده كار را از تیرزهای خارجی كش رفته بودند و این سوء سابقه این سئوال را برای آدم به وجود می آورد كه در این مورد هم همین اتفاق افتاده است؟

ایده ها اصلا كپی نبود. نیازی هم به كپی كاری نداشتیم. بعضی ها فكر می كنند ما پلان اصلی فیلم ایندیانا جونز را توی كار گذاشته ایم. اما وقتی به صحنه ورود به سالن شمش ها می رسیم، خلع سلاح می شوند.

گروه، برای فیلم برداری كار یك سوله را در جاده شهریار اجاره كردند و در داخل این سوله غار و سالن شمش ها را با تمام جزئیات ساختند. حتی تمام شمش هایی كه در تبلیغ می بینید هم دانه به دانه با حلبی ساخته شده: یك ماه كار دكور كردیم. 45 متر غار ساخته شد به علاوه سالن شمش.

من خودم رفتم سالن شمش بانك را از نزدیك دیدم. اصلا می توانستیم برویم همان جا فیلمبرداری كنیم و بعد كات بزنیم به دهانه غار. ولی كل ساختار تیزر به همین كات بند بود. من اصرار داشتم كه كات نداشته باشیم. نمی خواستم بیننده حس كند كه با كامپیوتر طرف است! .

طرح لباس آدم های توی تیزر هم از اینترنت و بر اساس لباس های ایندیانا جونز گرفته شده و بعد جزئیات را مو به مو روی آن ها پیاده كرده اند. سعی كردیم همه چیز را جوری درست كنیم كه بیننده حس نكند دارد یك دكور را تماشا می كند.

از 45 متر تونلی كه ساختیم فقط 20 مترش مفید بود ولی خب به ما كمك می كرد كه بتوانیم فضاسازی بكنیم . سبحانی در مورد گریم سه بازیگر اصلی هم حرف های جالبی دارد؛ حرف هایی كه نشان می دهد قضیه چقدر برایش جدی بوده: دو تا همراه جونز باید مثل آدم های بومی می شدند؛ یعنی فرم وسترن و تا حدی سیاه پوست.

مكمل ها نباید خیلی به چشم می آمدند . آقای كارگردان معتقد است كه مردم به جزئیات دقت می كنند. بنابراین باید در مراحل تولید به همه جزئیات توجه كرد. در واقع همین جزئیات است كه باعث می شود مردم از یك كار لذت ببرند: خیلی از طلافروش ها با من تماس گرفته اند و تذكر داده اند كه شمش واقعی كوچكتر از این چیزی است كه شما نشان داده اید. یا حتی بچه كوچكی بوده كه به من گفته عاشق عرق زیر چشم جونز است. خیلی ها هم می پرسند این پرنده هایی كه توی غار پرواز می كنند واقعا خفاشند یا گنجشك .

این دقت در مورد دیوارنوشته های غار هم رعایت شده. آن ها حتی می خواستند یك نقشه هم دست بازیگر اصلی بدهند ولی چون نقشه درست و حسابی و طبیعی پیدا نكرده اند بی خیال شده اند: متأسفانه هیچ كس در ایران نیست كه به طور تخصصی روی نقشه های باستانی كار كند كه ما بتوانیم برویم سراغش و بگوییم یك نقشه برای چنین فضایی برایمان درست كن.

برای همین خودمان نقشه ساختیم. ولی چون تجربه این كار را نداشتیم، آن چیزی نشد كه باید باشد. برای همین هم از داستان حذف شد . در آن تبلیغ طلا فروشی هم این اتفاق افتاده. یعنی آنها سعی كرده اند تا حد ممكن فضای میدان فاطمی كه لوكیشن اصلی ساخت تیزر است را شبیه فیلم های قدیمی درست كنند: شلوغ ترین جا را انتخاب كردیم كه فضا طبیعی باشد، می خواستم خیابان شبیه شانزه لیزه باشد. برای همین حتی حباب چراغ های خیابان را هم عوض كردیم .

آن قدرها هم عجیب نیست  ها!

خب حالا برویم سراغ یك وجه دیگر ماجرا. ساختن چنین تیزری چقدر پول می خواهد؟ مطمئنا جواب تهیه كننده را كه بشنوید خواهید دید كه رقم آن قدرها هم عجیب و غریب نیست: بالای 15 میلیون تومان! البته خوبی اش این بود كه ما یك سوله 1600 متری اجاره كردیم. اگر می خواستیم برویم توی استودیو خیلی بیشتر از اینها می شد . مریم شفیعی مدیرعامل شركتی است كه تهیه كنندگی ساخت تیزر را بر عهده داشته.

آنها در تهیه این كار یك ریسك بزرگ كرده اند و همه هزینه  ها را خودشان بر عهده گرفته اند: ممكن بود بانك بگوید اصلا این كار را نمی خواهیم یا اینكه شورای نظارت صدا و سیما كار را رد كند. ولی ما ریسك كردیم چون می دانستیم می گیرد .

كار خوب از آب درآمده. پس بانك حتما آن را می خواهد و اما شورای نظارت صدا و سیما! بعد از پخش این تبلیغ خیلی از كسانی كه دست اندركار ساخت تیزر بودند تعجب می كردند كه معمولا شورای نظارت به تبلیغاتی كه یك جورهایی به المان های خارجی ربط داشته باشد پخش نمی دهد.

پس این بار چه اتفاقی افتاده است؟ خانم تهیه كننده جواب می دهد: شورا اول تیزر را به خاطر شبیه بودن به فیلم خارجی رد كرد. اما خوشبختانه مدیر بازرگانی صدا و سیما پشت كار ایستاد تا بالاخره به ما كد دادند و همان شب هم رفت روی آنتن. دلیل حمایت ایشان هم این بود كه می گفتند برای من این مهم است كه یك ایرانی كار را ساخته است.

آنها برای تمامی مراحل تولید سراغ آدم های حرفه ای رفته اند و شاید برای همین هم باشد كه كار ساخت تیزر حدود 2 ماه طول كشید. به هر حال باید قبول كرد ریسك تهیه كننده ها جواب داده و الان مردم كوچه و بازار از ایندیانا جونز و پیدا كردن طلاها حرف می زنند و این موفقیتی است كه همه امیدواریم باز هم تكرار شود!

همه به ام می گفتند دیویدبكام!

گفتگو با محسن دانش،نسخه هریسون فورد ایرانی

 

كار اصلیش تعمیرات پرینتر و كامپیوتر و لوازم اداری است و اصلا همین كار باعث آشنایی او با گروه سازنده تیزر شد محسن دانش همان آقای 26ساله ای است كه در تبلیغ بانك نقش ایندیاناجونز را بازی می كند.

چطوری برای بازی توی تیزر انتخاب شدی؟

 

كاملا اتفاقی بود. یك روز برای انجام كارهای گارانتی یك قطعه رفتم پیش یكی از دوستانم در میدان ولیعصر. آنجا بود كه با دستیار آقای سبحانی آشنا شدم. قرار گذاشتیم رفتیم صحبت كردیم بعد هم كه كار شروع شد.

از اول می دانستی كه قرار است چه كار كنی؟

 

اولش كلی گفتند. بعد كه درباره بیوگرافی این آدم حرف زدیم دیدم كار جالبی است.

از فیلم های ایندیاناجونز چیزی دیدی؟

 

از قدیم فیلم هایش را زیاد دیده بودم، بله.

كسی تا به حال به ات نگفته بود شبیه هریسون فورد هستی؟

 

والله توی محل هر كسی ما را به یك اسمی صدا می كرد. من یك موقعی توی منطقه 22 تیم فوتبال داشتم. آنجا اصلا من را دیوید بكام صدا می زدند. یك سری هم به شوخی ایندیاناجونز می گفتند. مثل اینكه تقدیر بود حرفشان به واقعیت بپیوندد.

خودت بعد از گریم از این همه شباهت تعجب نكردی؟

 

تعجب كه نه. بیشترش به خاطر برنزه شدن بود. شما الان این تلویزیون نقره ای را یك جور می بینی بعد اگر قابش سیاه شود دیدگاهت كلا نسبت به اش عوض می شود.

بعد از پخش تیزر كسی فهمید تو همان آدم هستی؟

 

خیلی ها متوجه شدند؛خصوصا توی فامیل. مشتری های مغازه هم اول با شك و تردید می گویند چقدر قیافه ات آشناست و بعد متوجه می شوند.

اصلا اهل كجا هستی؟ قیافه ات خیلی شبیه ایرانی ها نیست.

 

پدر من جنوبی است، اهل اهواز. اصلیت مادرم هم برای روسیه است، باكو! حالا نمی دانم خودم به كجایی ها برده ام. ولی خب تهران به دنیا آمدم.

بعد از پخش تبلیغ، كسی به ات پیشنهاد كار داده؟

 

یك كاری پیشنهاد شد كه قبول نكردم. ظاهرا یك كانالی قرار است برای ماهواره راه بیفتد و تویش مد روز مردان ایرانی را نشان بدهند. پیشنهاد همكاری دادند ولی نپذیرفتم.

كلا دوست  داری كه به عنوان بازیگر تیزر مطرح شوی؟

 

بله. بدم نمی آید، خیلی هم دوست دارم. ولی خب یك بدی هایی هم دارد. مردم گاهی سوء استفاده می كنند. مثلا یكجا رفتم لباس بخرم، دیدم دارد 3 برابر حساب می كند، گفتم چرا؟ گفت من شما را فلان جا دیدم، شما وضعت خوب است.

حالا بازی توی این كار چقدری برایت داشت؟

 

زیاد جالب نبود. ولی اینكه كار خوب از كار درآمد باز یك دلخوشی به آدم می دهد. ولی راستش را بگویم اگر آن زمانی را كه اینجا گذاشتم برای كار خودم می گذاشتم بیشتر درمی آوردم.

 

 

 

 


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات