پنجشنبه 31 خرداد 1386  09:06 ق.ظ

اندك اندك كلیپ سازان از راه می رسند!*

 

]توضیح عكس:عكسی شخصی كه در بالا می بینید حمید شفیع زاده است

عكس تزئینی كار شده است و غیر از لوگو (Style Film)

بقیه لوگو ها ساختگی ذهن طراح است[

 

تعرفه‌ها در كلیپ سازی

::بهمن تیرگان در پیكسل::

 

شبكه ماهواره‌ای MITV (كانال مهاجر) كه از آلمان ساپورت و پخش می‌شود، برای ورود موزیك ویدئو خوانندگان ایرانی به باكس خود، 270 دلار می‌گیرد. این یعنی كه ورود كلیپی به مجموعه مساوی است با یك نوبت پخش آن كار در هر روز، برای مدت 2 الی  3 ماه. هر گونه كم و زیاد در مدت یا نوبت پخش كلیپ‌ها هم به صورت توافقی محاسبه و دلار مربوطه اخذ می‌شود!

 

«PMC» (كانال موسیقی ایران) بابت پخش كلیپ‌ها پولی نمی‌گیرد اما ورود هر كاری به این شبكه مجاز نیست و آثار باید از ممیزی خاصی عبور كنند و نزدیكی آن ویدئو موزیك با استانداردهای شبكه تایید شود.

اما مبلغ دستمزد كارگردان‌ها متفاوت است و تعرفه مشخصی وجود ندارد. برای ساخت یك كلیپ معمولی، خواننده باید چیزی در حدود 200 تا 300 هزار تومان هزینه كند. اما از آنجایی كه كارهای درپیت هم زیاد تولید می‌شود، كلیپ‌هایی كه با فقط 50 هزار تومان جمع شده را هم می‌شود سراغ گرفت. كارهای پرهزینه‌ای هم بوده كه تا ركورد 5-6 میلیون تومان برای خواننده آب خورده است. پركارترین شركت‌های ساخت كلیپ هم عبارتند از «style film»، «پیكسل»، «رامشه موزیك» و ...

 

®      مزدك علی نظری

©      تیتر از مجله چلچراغ

بین این شركت‌ها، پیكسل كه از كارگردانی به نام «بهمن تیرگان» سود می‌برد، كارهای تر و تمیزتری ارائه كرده. تیرگان مدت‌ها در لس آنجلس فعالیت كرده و چون شرایط فعالیت در ایران را بهتر  دیده، به وطن برگشته و هنر خود را در اختیار جوانان جویای نام داخل كشورگذاشته و در عوض پول خوبی هم از این بابت می‌گیرد. كلیپ‌های «فریدون آسرایی» یا «قیصر» (كه ساكن سوئد است و اول می‌خواست در ایران آلبوم بدهد، اما بعد پشیمانش كردند) از ساخته‌های بهمن خان هستند.

 

البته تیرگان كه شاید گران‌ترین كلیپ ساز داخلی به حساب می‌آید، (چون بابت هر كار 5/3 میلیون تومان می‌گیرد) چندان هم از شرایط راضی نیست؛ او وقتی به نظم و آرامش كار در لس آنجلس فكر می‌كند و آن را با شلوغی سر صحنه فیلمبرداری (كه حتی یك بار به زد و خورد با لات و لوت‌های خیابانی منجر شده) یا ممانعت نیروی انتظامی مقایسه می‌كند، خیلی شاكی می‌شود.

متاسفانه یكی از بزرگ‌ترین مشكلات سازندگان كلیپ‌ها همین است كه چون نمی‌توانند برای فیلمبرداری مجوز بگیرند، كاردر فضای باز عمومی برایشان ریسك بزرگی به حساب می‌آید. كافی است نیروی انتظامی سر برسد تا به حكم وظیفه و قانون، كل دم و دستگاه فیلمبرداری و خود عوامل ضبط شوند!

 

فكر می‌كنید در این شرایط كه امكان پخش تلویزیونی داخلی برای كلیپ‌ها وجود ندارد، چه زمانی اتحادیه كلیپ‌سازان (یا چیزی شبیه به این) شكل خواهد گرفت یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز به تهیه‌كنندگان كلیپ‌ها را آغاز خواهد كرد؟ ما هم مثل شما بی‌خبریم.

 

آخرش چی؟

 

«تا وقتی كارگردان معروفی نیاید وكلیپ پر سر و صدایی نسازد، هیچ كس این حرفه را جدی نخواهد گرفت.» این نظر امیربهادر فلاحتی است كه اعتقاد دارد عوامل حرفه‌ای در زمینه تصویر، كار كلیپ‌سازی را دور از شان خود می‌دانند و عدم حضور حرفه‌ای‌ها باعث جولان آماتورها و بازاری‌ها شده. او معتقد است در شرایط فعلی اصلا رقابتی وجود ندارد و هر كس سرگرم كار خودش است، بنابراین پیشرفتی هم صورت نمی‌گیرد.

امیر بهادر ادامه می‌دهد: «امروز كلیپ عامل خوش‌گذرانی بعضی‌ها شده؛ خواننده بیچاره را می‌اندازند توی خرج كه بروند شمال و با پول طرف حال كنند و آخرش یك كار بی‌ارزش تحویل او و جامعه موسیقی می‌دهند. خود خواننده‌ها هم مقصرند؛ اگر نجنبند، سعی نكنند سواد و معلوماتشان را بالا ببرند و با فرمت روز دنیا حركت كنند، مخاطبان هم همچنان كارشان را نمی‌پسندند و همان ابی و داریوش را گوش می‌كنند

خواننده ها چه می گویند؟

 

در این قسمت، نظر دو خواننده پاپ داخلی را درباره کلیپ هایشان پرسیده ایم. با ذکر این نکته که یکی از این دو، خودش از گردانندگان پشت صحنه موسیقی کشور است.

 

همه جاده چالوس، فرمان توی كویر!

 

بین خوانندگان فعال ما، «فرمان فتحعلیان» خواننده متفاوتی است، دست كم سعی می‌كند كه اینطور به نظر بیاید. با این حال او می‌گوید دلیل انتخاب كویر به عنوان لوكیشن یكی از كلیپ‌هایش، لجبازی با سلیقه غالب خواننده‌ها كه به دار و درخت و خصوصا جاده شمال علاقه دارند، نبوده. فرمان می‌گوید: «هر حركتی كه گروه ما بكند، رقابت با گروه یا خواننده خاصی نیست و قصد شكستن فضای فعلی را نداریم. ما به اهدافی كه پشت موسیقی است اهمیت می‌دهیم و حتما فضای ملودی و ترانه آن كار به گونه‌ای بوده كه ترجیح دادیم ویدئو آن را توی كویر ضبط كنیم. در عوض مثلا كلیپ دیگری هم داریم كه تصاویر آن توی استودیو  سر تمرین‌هایمان ضبط شده.»

 

این خواننده پاپ تقریبا مذهبی، اعتقاد دارد اتفاقی كه باید در زمینه كلیپ‌سازی بیفتد، اصلا در عالم موزیك ما رخ نداده كه بتوانیم در مورد آن صحبت كنیم. او می‌گوید: «این كارهای بازاری كه روی آنتن می‌رود، اصلا ارزش دیدن ندارند. شرایط كلیپ‌های ما خیلی بد است و قابل تعریف نیست. كلیپ سازی كار ظریفی است كه فیلمبرداری و سیستم درست و مطابق با تكنولوژی روز دنیا را نیاز دارد.»

 

فرمان با اشاره به اینكه فضای پخش موزیك ویدئو در ایران وجود ندارد، در مورد شبكه‌های ماهواره‌ای كه جور كانال‌های داخلی را می‌كشند، می‌گویند: «خواننده‌ها باید كارشان را بدهند به MITV كه به هیچ وجه در حدو اندازه یك شبكه تلویزیونی استاندارد نیست. من این شبكه‌ها را نگاه نمی‌كنم ولی به نظر می‌آید pmc هر چیزی را پخش نمی‌كند و در انتخاب‌هایش كیفیت را در نظر می‌گیرد. با این حال كلیپ‌های بچه‌ها باز درجه 4 و 5 است و در مقایسه با كارهایی كه آن طرف ساخته می‌شود، خیلی ضعیف‌اند.»

فرمان فتحعلیان درباره اینكه اصلا موزیك ویدئوها چه كاركردی دارند، می‌گوید: «كلیپ باید به درك بهتر مخاطب و جذب او به سمت موسیقی كمك كند. موضوع موسیقی كار تعیین می‌كند كه كلیپ آن به چه شیوه‌ای ساخته شود. اما اگر موزیك ویدئو بد ساخته شود طبیعتا از تاثیرگذاری موسیقی كار هم كاسته می‌شود و نتیجه عكس خواهد داد؛ این یعنی ضد تبلیغ.»

 

دو تا ماشین آتیش بزن!

 

«مجتبی شاه‌علی»  هم خودش خواننده است و هم یك شركت تولید موزیك فعال دارد كه با كنار هم قرار دادن نام خوانندگانی كه با «رامشه موزیك» كار كرده‌اند، می‌توان سبك و سیاق و كلاس كار آن را تشخیص داد: «حاج غلام كویتی‌پور» (مداح)، «نیما نكیسا» (دروازه بان فوتبال)، «رسول نجفیان» (عجب رسمیه، رسم زمونه)، «امیر شاملو» (كه نه كارش توی لس‌آنجلس گرفت و نه بعد توی ایران توجهی برانگیخت)، خود شاه‌علی و ...

اما به هر حال، رامشه یكی از پركارترین شركت‌ها درحوزه ساخت ویدئو موزیك برای خوانندگان مختلف است؛ آنها «بهمن تیرگان» و «حمید شفیع‌زاده» را دارند كه دو تایی یك لشكر خواننده را با سلیقه‌های متفاوت جواب می‌دهند!

اما خود شاه‌علی كه با وجود دو، سه آلبومی كه منتشر كرده، خود را خواننده نمی‌داند و به شوخی می‌گوید: «نه بابا، ما راننده هم نیستیم!» حرف‌های جالب توجهی در زمینه كلیپ‌های این دوره دارد؛ او معتقد است چون دست بچه‌ها در بعضی مسائل بسته است و نمی‌توانند جذابیت‌هایی مثل حركات موزون (رقص سابق!) توی كلیپ‌هایشان داشته باشند، بنابراین رو می‌آورند به چیزهای دیگر تا شاید از طریق آنها بشود برای كلیپ هوادار جمع كرد. چیزهایی مثل همان اتومبیل آنچنانی و لوكیشن خفن و بازیگران مونث خوش چهره و...

شاه علی می‌گوید: «بالاخره باید جوری بیننده را جذب كرد دیگر. وقتی راه دیگری نداری، مجبوری روی خانه یا ماشین كار كنی. شركت‌های تولیدكننده موسیقی تفكر سنتی دارند و اغلب به ساخت كلیپ به عنوان بهترین نوع تبلیغ كالایشان (كه همان آلبوم خواننده است) اعتقاد ندارند. بنابراین خود بچه‌ها دست به كار می‌شوند. قبلا كه اصلا فضای كار نبود و هیچ كس فكرش را هم نمی‌كرد چنین جایی پیدا شود كه كلیپ ما را پخش كند. اما به هر حال مهاجر شروع به فعالیت كرد و الان فضا وجود دارد، پس باید از آن استفاده كرد.»

شاه علی بزرگ‌ترین درد «خانواده موسیقی» را بی پولی و عدم حضور اسپانسرها می‌داند: «متاسفانه خانواده موسیقی فقیر است و نمی‌شود از آن انتظار داشت كه در این وضعیت مثلا مرسدس سوار شود یا كت و شلوار مارك فلان بپوشد. پس سقف كار ما همین است و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشیم.»

حالا این سوال پیش می‌آید كه اگر مثلا خانواده مورد نظر شاه علی پولدار بود چه می‌كرد؟ خواننده‌هایش به جای BMWهای كرایه‌‌ای، با جت شخصی‌شان توی كلیپ‌ها  خودنمایی می‌كردند؟!

 

جواب این خواننده – تولیدكننده، جالب تر از سوال بالا است. او پاسخ می‌دهد: «پول كه باشد آن وقت هلی‌كوپتر اجاره كن، دو تا ماشین آتش بزن! خب این باعث جذابیت می‌شود و مردم بیشتر توجه نشان می‌دهند.»

 

آیا واقعا بی‌پولی عامل بی‌رمقی و عدم جذابیت این كلیپ‌های مهاجرپسند است؟ یا عدم خلاقیت، كپی‌كاری، چشم و همچشمی، بی‌اطلاعی از اوضاع روز و خیلی از مسایل دیگر كه لیست كردن‌شان هم مجالی بیشتر از این نیاز دارد.

                                                           

ترین ها

 

در این بخش به معرفی کارگردان های فعال در عرصه کلیپ سازی پرداخته شده. ضمن اینکه به عنوان حسن ختام این مجموعه گزارش ها، بدترین کلیپ سال گذشته به انتخاب j4p معرفی می شود!

 

گران‌ترین‌ها

 

برای قرار دادن اسم «بهمن تیرگان» در مقابل عنوان گران‌ترین كارگردان موزیك ویدئوهای وطنی، اصلا نباید شك كرد؛ اگر شما كارگردان دیگری سراغ دارید كه چنین مبلغی طلب می‌كند (و البته سفارش‌دهندگان هم این پول را به او می‌دهند!) به ما هم اطلاع بدهید كه در جریان باشیم.

بهمن خان از فرنگ برگشته و بعد از سال‌ها كار در آمریكا و با خوانندگان لس‌آنجلسی، حالا اینجا برای كسانی مثل «نیما نكیسا»یا «فریدون آسرایی» ویدئو می‌سازد.

در مورد او می‌گویند كه خوب پول گرفتنش به خاطر خوب كاركردنش است، به كارش وارد است و یلخی وارد این عرصه نشده. دم‌دست‌ترین مثال برای تایید هنر او، كلیپ جدید «نیما نكیسا» (دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس، بازیكن فعلی تیم پاس) است كه در قشم فیلمبرداری شده. آنها كه این كار را دیده‌اند می‌گویند كلیپ تمیزی است  كه بین آثار چیپ این روزها، یك سر و گردن بالاتر ایستاده است.

این را هم اضافه كنیم كه همین كلیپ ظاهرا ساده، 5/4 میلیون تومان برای نكیسا آب خورده است؛ 5/3 میلیون دستمزد كارگردان + یك میلیون تومان ایاب و ذهاب و هزینه‌های دیگر سفر گروه به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس.

از جمله دیگر كارگردان‌هایی كه با ساخت موزیك ویدئو برای خود شهرتی به هم زده‌اند، می‌توان به «حمید شفیع زاده» اشاره كرد؛ او هم پیشتر در خارج از ایران و با خوانندگان غیرمجاز كار می‌كرد. لوكیشن كارهایش هم اغلب در همین دبی و حوالی ایران خودمان بود، مثل كار آن خواننده كه تا در را به رویش باز می‌كنند، می‌خواند: «سلام عزیزم، عزیزم سلام...!»

جالب است بدانید بازیگر زن این موزیك ویدئو، همسر خود شفیع‌زاده است كه مقابل دوربین همسر هنرمندش قرار گرفته!

به هر حال او هم حالا به ایران آمده تا با بر و بچه‌های داخلی كار كند. حمید آقا هنوز هم به دبی علاقه دارد و اگر خواننده‌ای مایه بگذارد، می‌تواند خیلی راحت یك كلیپ پرزرق و برق با حال و هوای «رفتیم دبی چه جایی بود» برایش تولید كند!

با این حال شفیع‌زاده هم به درد اكثریت كلیپ‌سازهای داخلی دچار است و بدجوری عروسی‌كاری می‌كند، به همین خاطر است كه دستمزد او از یك میلیون و نیم تجاوز نمی‌كند.

نرخ دستمزد كارگردان‌های خوب داخلی مثل «امیربهادر فلاحتی» هم حدوداً یك میلیون تومان است.

 

 

 

بدترین  كلیپ سال

 

جایزه زرشك زرین بدترین كلیپ موسیقی سال، با تقدیر ویژه از«بهمن معروفی» (كه تصویرهای یادگاری سفر توریستی‌اش به چین را به عنوان كلیپ به MITV و البته بینندگان عزیز، قالب كرد)، تعلق می‌گیرد به موزیك ویدئو «شیما» با صدای «هیربد».

عوامل: اسم «امیرحسین عادلی» به عنوان كارگردان هنری در تیتراژ این كلیپ 40/3 دقیقه‌ای آمده ولی طبق شنیده‌ها، خود هیربد علاوه بر تدوین، كارگردانی‌ این «اثر» را نیز بر عهده داشته! تصویربرداری كار توسط «حسین عباسی» صورت گرفته و «رضا فلوید!» (لابد رضای پینك فلوید اینا) هم گریمور شیما بوده است.

سبك موزیك: تكنو، ترنس، با مقداری پاپ و DANCE اضافه!

داستان: هیربد با جعبه گیتارش توی كوچه باغی پاییزی قدم می‌زند، بعد یك گوشه می‌نشیند  و شروع می‌كند به زدن و خواندن: «شما... بیا تا برای هم بمونیم...»

«دختر» ماجرا، سوار پرایدی كه در حال عبور از جاده‌ای پرت است دیده می‌شود. حتما حدس زده‌اید كه بعد پراید خراب می‌شود و سوپرهیربد از راه می‌رسد و دست به كار می‌شود، اما مثلا ماشین سركار خانم درست نمی‌شود. خیالی نیست؛ هیربد با اعتماد به نفس، سوئیچ ماشین مردم را پرت می‌كند لای باقالی‌ها و این زوج جوان كه انگار سال‌هاست همدیگر را گم كرده بودند، با ماشین هیربد تشریف می‌برند. آخرداستان، هیربد كه با یك شاخه گل به درخانه معشوق آمده، دختر را می‌بیند كه از اتومبیل پسر دیگری پیاده می‌شود (دِ بیا!) اما ته كلیپ متوجه می‌شویم كه همه این ماجراها یك خواب بوده و هیربد را در هیبت یك شاگرد مكانیكی چرب وچیلی می‌بینیم كه شباهت فوق‌العاده‌ای به «كلاه قرمزی» خودمان دارد!

دلایل انتخاب: سن بازیگر مقابل هیربد، حدودا 10 سالی از او بیشتر است (دوره زمانه عوض شده دیگر!) علاوه بر این، داستان كلیشه‌ای با آن پایان‌بندی كلیشه‌ای‌تر كه سعی می‌كند بیننده را قلقلك بدهد، توی ذوق می‌زند.

از نظر فنی هم با اجازه اهل فن، باید دلایلی مثل عروسی‌كاری یعنی برش‌های بی‌منطق، فیلترهای  اعصاب خردكن، قاب‌بندی غلط و ... را ردیف كنیم. ضمن اینكه اسلو یا تند كردن‌های ناموجه تصاویر و «سینك» زدن پرت هیربد، به بدتر شدن كار كمك شایانی كرده.

مورد ویژه: تا آنجا كه به یاد داریم، فقط یك بار در كلیپ‌های داخلی، شاهد حضور بازیگران حرفه‌ای بودیم و آن هم حضور «سحر ذكریا» در یكی از موزیك ویدئوها  بوده كه اگر نبود هم فرقی به حال آن كار نمی‌كرد! اما در «شیما» نقش مقابل هیربد بر عهده «شراره سمیعی» بازیگر تازه‌كار سینما و تلویزیون است  كه فیلم تلویزیونی «جناب آقای روح» با بازی او از تلویزیون پخش شده و یكی – دوكار سینمایی هم در نوبت پخش دارد.


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic