درباره ترانه های سید فرید احمدی

ترانه سرای قصه گو

«سطح شعراش پایینه»....... «بچه گونه ست»........«اینم شد شعر؟!».....«اینا شعر نیستن كه!!»

این جملات تنها بخشی از نظرات مردم است كه نسبت به ترانه های سید فرید احمدی گفته و شنیده می شود.شاید از دیدگاه مخاطب چندان دور از ذهن نباشد كه ترانه های فرید را بچه گانه بخواند و از شنیدن آن لذت نبرد.

سید فرید احمدی به گواه مخاطبانش با ترانه «یاس» شناخته شد.ترانه ای در وصف حضرت زهرا(س) و با صدای شادمهر عقیلی.ترانه ای محكم و در عین حال شور انگیز و حزن آلود كه با این فصل شروع میشد:

یه روز یه باغبونی،یه مرد آسمونی...نهالی كاشت میون باغچه مهربونی

 یك بار دیگر بیت بالا را بخوانید...بیشتر شبیه به لحن قصه هایی است كه ما در بچگی میشنیدیم و تا اتمام قصه به خواب نمی رفتیم.(خوش خوابی دیگران به حساب خودشان!!!)

بی شك یاس یكی از قوی ترین ترانه های مذهبی در موسیقی پاپ ایران است كه به بهترین نحو به اجرا درآمده است.تا به حال از سید فرید احمدی ترانه ضعیف نشنیده ام و این موضوع جای تبریك دارد.وجه مشترك تمام ترانه های فرید (كه تا به حال شنیده ام) تنها همین بوده است::قصه گویی در ترانه

شاید به خاطر همین وجه مشترك باشد كه برخی ترانه های او را بچه گونه می دانند.فرید احمدی چند سالی به صورت متفرقه كار میكرد ولی او با آلبوم 85 بازگشتی غرور انگیز به موسیقی پاپ داشت و در ترانه های او در آلبوم 85 جزو بهترین ترانه های سال های اخیر لقب گرفتند.آلبوم 85 چند ویژگی را با هم داشت و كسب كرد:

ü       تمام ترانه ها مختص فرید بود

ü       صدای بنیامین به علت استقبال مردمی زیاد شنیده شد و ترانه       فرید هم زمزمه میشد

ü       پرفروش بودن آلبوم

ü       ترانه های عاشقانه فرید در فضای سیاه موسیقی پاپ اواخر 84

ü       كار تیمی خواننده،ترانه سرا،تنظیم كننده

همین جا نگاهی به ترانه های سید فرید احمدی در آلبوم 85 می اندازیم...

نویسنده: امید محمودزاده

 

 

قصه ها در ترانه

 

لكنت

(با اجرای خیلی خوب بنیامین) حكایت عاشقی را روایت می كند كه از فرط عشق لكنت گرفته و دیدن دوباره معشوق لكنت او را شدیدتر می كند و تا به آخر كه جان می بازد(به آخر ترانه توجه كنید)

 

عاشق شدم

ترس از رسوایی عشق و ترك معشوق(اگر به آهنگ توجه كنید متوجه می شوید كه در قسمت اول آن ویلن به صورت بغض و گرفته نواخته می شود و در قسمت دوم صدای زیر هم به آن اضافه می شود) این نشان از روحیات آن عاشق است گرچه خیلی ها این تكنیك را تنها كمكی به تكرار نشدن قسمت اول در قسمت دوم آهنگ می دانند.

 

خاطره ها(دنیا دیگه مثل تو نداره)

گویا كسی اسم خاطره ها را تحویل نگرفته است! خاطره ها یك ترانه تمام و  كمال است.یك عشق واقعی.دنیا دیگه مثل فرید احمدی نداره!یغما گلرویی ترانه «هیشكی مثل تو نمیشه» را بر اساس همین ترانه سرود و انصافا ترانه خیلی خوبی بود و مورد استقبال قرار گرفت.مطلب چندی پیش من هم موید همین مطلب بود كه این دو ترانه چقدر شبیه هم اند و هر دو هم ترانه های خیلی خوبی هستند.

 

اینم بمونه

در نگاه اول یك ترانه منفی به نظر می آید ولی عاشقانه ای است كه بیشتر گفتگو ها را روایت می كند.«تو میگفتی آره من ماهم ولی تو اومدی آسمونت رو اشتباهی».این ترانه جلوتر از زمان خودش است.

 

یادم میاد

سرشار از بی تابی و روزشماری عاشق برای دیدن معشوق.آهنگ بنیامین بیشتر شبیه آهنگ های رومانتیك غربی است كه اتفاقا روی شعر به خوبی نشسته است.حالا این موضوع(گریه كردن بنیامین در ترانه) اصرار فرید بوده یا نه  نمی دانم  ولی زیبا اجرا شده است.

 

بی اعتنا

نمونه ای بی نظیر از تبدیل یك شعر كودكانه(تنگ غروب::منوچهر احترامی) به ترانه ای عاشقانه.

 

من امشب میمیرم

از جنس ترانه های حزن آلود و عاشقانه فرید كه پیش تر در ترانه یاس نمونه ای از آن را شنیده بودیم.از این جنس ترانه این روزها كمتر پیدا می شود ولی می توانید نمونه های آن را در ترانه های مریم حیدرزاده پیدا كنید.

 

ترانه واژه

اصالت انتخاب چنین نامی برای این ترانه همین است.ترانه+واژه.شاید معنی خاصی از آن متوجه نشوید و با خود فكر كنید كه اوردن كلمه هایی همچون(آینه گلدون شونه خونه) چه معنی می تواند داشته باشد؟چرا بنیامین حاضر شده است آن را بخواند؟ گفتن این ترانه برای فرید احمدی یك ریسك بزرگ بود(به نظر من).اینجاست كه باید به اصل قصه گویی او در ترانه هایش برگردیم.او روزگار عاشقی را روایت می كند كه نمی تواند در وصف معشوقش ترانه ای بسراید در نتیجه در همان ترانه واژه هایش می ماند.شاید یكی از بحث برانگیز ترین و بهترین ترانه فرید همین ترانه باشد.تكنیك آهنگسازی بنیامین را فراموش نمی كنیم.

 

آدم آهنی

اوایل فكر می كردم به دلیل ادبیات توع خاص این ترانه(شبیه بودن به ترانه های كودكانه) مورد استقبال مخاطبین قرار نگیرد ولی جامعه ایران اصلا قابل پیش بینی نیست.

 

اول شخص یا سوم شخص؟

جدیدترین ترانه بنیامین(سر قرارمون) هم دستپخت سید فرید احمدی است كه به احتمال بسیار  كه مورد نقد منتقدان ترانه قرار  خواهد گرفت.

«سر قرارمون» و «ترانه واژه» از نمونه های قصه گویی فرید در ترانه است اما این 2 ترانه چه فرقی با هم می كنند؟

«ترانه واژه»(مختص) از زبان اول شخص یعنی عاشق روایت می شود و این نمونه ترانه در آثار دیگر ترانه سرایان یافت می شود ولی در ترانه «سر قرارمون» این زبان اول شخص كم كم از مختص بودن در می آید و به سوم شخص نزدیك می شود.ترانه «یاس» نمونه ای از روایت سوم شخص از داستان زندگی حضرت زهرا (س) است.

ما ترانه سراهای بسیار خوبی داریم كه ممكن است هر كدام برای خود سبكی برگزینند.فرید احمدی با توجه به سابقه ای كه در ترانه سرایی برای كودكان دارد سبك قصه گویی در ترانه را انتخاب كرده است.ترانه های او را بشنوید و از آن لذت ببرید.

یه روز یه باغبونی،یه مرد آسمونی...نهالی كاشت میون باغچه مهربونی

 

 


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو