یکشنبه 11 آذر 1386  10:12 ق.ظ

 

نشست نقد و بررسی سریال "اغما" در دانشگاه تهران


دانشکده ادبیات-آذرماه 86

 

نشست نقد و بررسی سریال «اغماء» با هدف آن چه بررسی بیشتر مفاهیم مورد نظر این مجموعه خوانده می‌شد، عصر دوشنبه ـ 5 آذر ماه در تالار فردوسی دانشكده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. این برنامه كه پس از ماه‌ها از گذشت پخش این سریال مناسبتی به همت كانون نمای نو دانشگاه تهران برگزار شد، سیروس مقدم، امین تارخ، حامد كمیلی، ایرج نوذری، نفیسه روشن و غزاله جزایری (بازیگران) و مرتضی اسكندری (خواننده تیتراژ پایانی ) حضور داشتند

بلیت این مراسم به قیمت 500 تومان به فروش رسید كه به گفته‌ی دانشجویان همین بلیت در خوابگاه‌ها به قیمت هزار تومان فروخته شده بود

در بخشی از این مراسم پرسش و پاسخ، سیروس مقدم در پاسخ به این پرسش كه چرا «الیاس» از فریب «پری» عاجز ماند، در حالی كه «دكتر پژوهان» را به راحتی فریفت؟ گفت: سوال خوبی است كه تا كنون به آن فكر نكرده بودم

وی ادامه داد: ممكن است علامت سوال بسیاری در متن كار وجود داشته باشد. بنابراین پیش از این سوال باید به این پرسش پاسخ دهم كه اگر هر انسانی دارای شیطان خاصی است، طبیعتا بر اساس منطق قصه‌گویی، پری نباید قادر به دیدن الیاس می‌شد؛ چرا كه این شیطان با دكتر پژوهان سر و كار داشت! اما ما باید به نفع یك چیزهایی از برخی مسایل می‌گذشتیم و چاره‌ای نداشتیم.


منبع
: ایسنا

گردآوری: سیمای ایران

علی اینطور می گوید:

"خبرتون خیلی خوب بود اما می خواستم عرض کنم که فکر نمی کنید به این برنامه یه نقد بزرگ وارده و اون هم اینه که توی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد؟!!! من خودم دانشجوی همین دانشکده هستم. اما هر چقدر بررسی می کنم جای این برنامه این جا نبود چون نه مفاهیم تاریخی نه فلسفی و نه ادبی رو منتقل می کرد یعنی به هیچ کدوم از رشته های این دانشکده مربوط نمی شد. نمی دونید ما اون روز چه سردردی گرفتیم اصلا یه سری از بچه ها که گذاشتن از دانشکده رفتن تازه احساس حقارت اون جایی بیشتر به آدم دست می داد که می دیدیم.
دانشجوهای دانشگاه تهران یعنی بهترین دانشگاه ایران چه طوری دنبال بازیگرا می دوند و سعی دارن از اونها امضا بگیرند. اصلا قصد تحقیر و توهین ندارم اما جای همچین برنامه ای تو دانشکده ادبیات نبود حد اقل باید توی دانشکده هنر ها برگزار می شد. "


یادداشت من:

به نظر من حق با شماست ولی یک دانشکده ادبیات یک ایراد بزرگ دارد:

-یکی از دلایل دعوت از بازیگران اغما همین ×دانشجوی ادبیات بودن× کارکترهای پری و موسویان است.
سوال ها را بخوانید...اولین سوال از مقدم این است: شما قصد خاصی داشتید این دو را دانشجوی ادبیات نشان دهید!!!؟
چرا باید سیروس مقدم برای دانشجو بودن و ادبیاتی بودن دو کارکترش توضیح دهد؟ چرا فکر می کنیم ما میخواهیم با سریال هایمان مشاغل مختلف و علوم مختلف را  بی ارزش کنیم؟ حتما سیروس مقدم قصد بدی داشته؟
بیائیم اینقدر منفی فکر نکنیم.

 

این كارگردان تلویزیون ادامه داد: در تعریفی كه از شخصیت الیاس پاك و مقدس داشتیم، ارتباط زیبا و تنگاتنگی میان دكتر پژوهان و وی برقرار بود. بنابراین شیطان این شمایل دوست داشتنی را انتخاب كرد تا در لحظاتی كه پژوهان دچار شك می‌شود از این شك استفاده كند. ضمن این‌كه اساس قصه بر رابطه دكتر پژوهان و الیاس شكل گرفته بود و پری كه خود درگیر رابطه‌ای عاطفی بود نباید فریب شیطان را می‌خورد

سیروس مقدم در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی علت انتخاب یك بازیگر برای شخصیت‌های فرزاد، الیاس و شهرام، خاطرنشان كرد: ما دو راه نمایشی برای نشان دادن شخصیت شیاطین دیگر داشتیم؛ یا باید از بازیگران دیگر برای ایفای این نقش‌ها استفاده می‌كردیم و یا همین ابزار نمایشی را برای ایجاد جذابیت‌های بصری و ایجاد تعلیق‌های پركشش به كار می‌بردیم. ما راه دوم را انتخاب كردیم؛ چرا كه جذاب‌تر بود و از طرفی راه اول در سریال ماه رمضان سال قبل به تصویر كشیده شده بود



سرویس مقدم هم‌چنین در پاسخ به این پرسش كه آیا دلیل خاصی برای این مساله بوده كه دو بازیگر جوان سریال در قالب دانشجوی ادبیات ظاهر شوند، متذكر شد: در طرح اولیه ما رشته‌ی تحصیلی پری روانشناسی بالینی بود و در قصه قرار بود از آن استفاده‌های دراماتیك هم بشود. اما با توجه به سوءتفاهمی كه برای جامعه‌ی پزشكی پیش آمده بود، ترجیح دادیم از این مساله صرف‌نظر كنیم. بنابراین رشته‌ی ادبیات انتخاب شد. ضمن این‌كه در بخشی از قصه مكالمه‌ای میان پری و الیاس درخصوص ادبیات شكل گرفت و ادبیات معاصر در تقابل با ادبیات سنتی قرار گرفت. از طرفی با نمایش «موسوی» كه همانند پری به شعر نیمایی علاقه داشت، رابطه‌ی نزدیك فكری وی و پری، بیشتر نشان داده شد.



 ایرج نوذری بازیگر این سریال نیز در پاسخ به این پرسش كه چرا ایفای نقش در سریال «اغما» را پذیرفته است؟ گفت: امیدوارم درباره‌ی نقش دكتر جودت در قسمت دوم «اغما» صحبت كنم! چرا كه نقش من هم‌چنان نیمه‌كاره باقی مانده است. البته خود آقای مقدم كارگردان بسیار حرفه‌یی هستند و در هر كار هم بهتر از كار قبلی خود می‌شوند و من هم‌چنان حاضر به همكاری با ایشان هستم.

وی با اشاره به دشواری‌های كار بازیگران در سریال‌های مناسبتی خاطرنشان كرد: سریالی كه شما دیدید تلاش‌هایی شبانه‌روزی تمام عوامل را طلب می‌كرد. اگر شما این مجموعه را پسندیدید، به علت آن بوده كه همه با تشعشعات مثبت كار می‌كردند و آدم‌های خوبی بودند. ضمن این‌كه ما در بهزیستی كار می‌كردیم و تشعشعات مثبت كودكان ساكن در این ساختمان هم به ما كمك كرد.

ایرج نوذری با بیان این‌كه جامعه‌ی پزشكان باعث شدند كه نقش دكتر جودت نیمه‌كاره رها شود، درباره‌ی داستان اصلی این سریال گفت: در قصه‌ی واقعی، الیاس روزی به دكتر پژوهان می‌گوید كه باعث مرگ همسرش دكتر بردیا بوده است. بر این اساس دكتر پژوهان با سابقه‌ی دلخوری كه نسبت به دكتر برذیا در دكترجودت احساس می‌كند، از او می‌خواهد كه دكتر بردیا را خانه‌نشین كند. پس از مدتی دكتر جودت كه پشیمان ‌شده به خانه دكتر بردیا می‌رود. این لحظه درست همان صحنه‌ای است كه افشین سنگ‌چاپ چاقو را در سینه‌ی دكتر بردیا فرو می‌كند. دكتر بردیا كشته می‌شود و دكتر جودت كه بر مزار دكتر بردیا حاضر شده با شیطان مواجه می‌شود.

وی گفت: بر زحمات دوستان نمی‌توان توسط تفكری غلط كه به علت عدم آگاهی شكل ‌گرفته، خط بطلان كشید. باید یاد گرفت چگونه به فیلم نگاه كرد. باید به بخش‌هایی دراماتیك به دیده اغماض نگاه كرد.


در بخش دیگری از این نشست غزاله جزایری نیز درباره‌ی نقش «رز قدیانی» سخن گفت و به این مساله اشاره داشت كه وقتی نقش «رز» را قبول كرده چیزهای كمی از آن می‌دانسته است؛ اما وقتی بازی را شروع كرده مسایلی در زندگی‌ رز وارد شده كه برای خود او هم جدید بوده است.


نفیسه روشن
هم در این جلسه بازی در نقش «پری» را برای خود یك معجزه خواند و افزود: بازی در سریال آقای مقدم برای من یك افتخار بود و من بی آن‌كه چیزی درباره‌ی نقشم بدانم پیشنهاد ایشان را پذیرفتم. ضمن این‌كه حضور در كنار آقای تارخ هم برای من موهبتی خدایی بود كه شاید تا سال‌ها دیگر برایم تكرار نشود.

وی ادامه داد: برای ساخت این سریال یك بار ما 52 ساعت نخوابیدیم. گاه پای تلفن به ما زنگ می‌زدند و سكانسی را كه باید بازی می‌كردیم برایمان می‌خواندند.


در بخش دیگری از این مراسم سیروس مقدم درخصوص شكل‌گیری مجموعه‌ی «اغماء» خاطرنشان كرد: مجموعه‌ی اغماء قصه‌ای بود كه به نظر می‌رسید دارای جاذبه‌های بسیاری است. این مجموعه فاز جدیدی در سریال‌سازی محسوب می‌شد. البته در چند سال گذشته هم قدم‌هایی در این حوزه برداشته شده بود، اما اغماء عمیق‌تر، متنوع‌تر و گسترده‌تر به این مسایل می‌پرداخت.

وی از ساخت سریال «اغماء» به مثابه پا گذاشتن در كوچه‌ی تاریكی یاد كرد و ادامه داد: از ابتدای ساخت همه با هم عهد كردیم كه از آن‌چه بلد هستیم كم نگذاریم تا بتوانیم كاری آبرومند را برای سازمان صدا و سیما بسازیم.

مقدم معتقد است: مجموعه‌ی «اغماء» همانند اغلب دیكته‌هایی كه در كودكی می‌نوشته‌ایم خالی از اشتباه نبوده است. اما می‌بایست یك گروهی این راه را برای ساخت كارهای فاخرتر هموار می‌كردند.

 


این كارگردان ادامه داد: سال سومی است كه صدا و سیما تصمیم جدی گرفته كه به موضوعات مذهبی و فقهی بپردازد. در 10 سال گذشته بیش از 70 فیلم در سینمای غرب با موضوعات متافیزیكی ساخته شده است و این نیاز در جامعه‌ی ما هم به شدت احساس می‌شد تا بتوانیم از طریق قالب جذاب نمایش، مباحث جدی و عمیق دینی را برای عوام و خواص قابل فهم كنیم.

كارگردان سریال «اغماء» در ادامه‌ی صحبت‌های خود اظهار كرد: وقتی موضوعاتی چون روح، جن و غیره مدنظر قرار می‌گیرد نیاز به سمبل‌هایی است. تمام این مباحث نمادهایی را به نویسنده متن و مشاورین مذهبی كار القا می‌كرد و آنان این نمادها را از طریق سریالی به نام اغماء مطرح كردند.


پس از سیروس مقدم، امین تارخ بازیگر نقش «دكتر پژوهان» در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاثیر مطالعه بر ایفای مناسب یك نقش و باورپذیر كردن آن گفت: خوشحالم در كاری كه بی هیچ ادعا و برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده حضور داشتم كه تا این حد مورد استقبال جامعه‌ی روشنفكران قرار گرفت. این استقبال بی‌تردید ما را به كارهایی پخته‌تر در آینده ترغیب می‌كند.

وی خلاقیت، استعداد، تمركز، صدا، بیان و تخیل را عوامل موفقیت یك بازیگر دانست و افزود: مجموعه این عوامل بازیگر را وادار می‌كند كه به سمت ارایه‌ی یك نقش روی بیاورد. نسخه‌ی مشخصی برای ایفای نقش‌های مختلف وجود ندارد. بلكه به تعداد بازیگران جهان سبك بازیگری وجود دارد.

به اعتقاد این بازیگر، موفقیت‌های سریال «اغماء» مرهون تلاش‌های تمام بازیگران است كه به صورت یك سلسله زنجیر به هم پیوسته شكل گرفته است.

امین تارخ در عین حال سهم تلاش و مطالعات شخصی بازیگر را در موفقیت و باورپذیری یك نقش بالا دانست و گفت: ما بازیگران دو عنصر بیان و بدن را با خود به یدك می‌كشیم كه تماشاگر از نزدیك با این عناصر روبه‌روست. البته این عناصر با عناصر دیگری چون تخیل، تجزیه و تحلیل و تفكر در هم می‌آمیزد و نقش را شكل می‌دهد.

بازیگر نقش دكتر پژوهان هم‌چنین تاكید كرد: برای ارایه‌ی یك نقش ماورایی یك بازیگر بی‌تردید باید همان كارهایی را انجام دهد كه برای ایفای نقش معمول انجام می‌دهد. طبیعی است در كنار همه‌ی این‌ها قوه‌ی تخیل بازیگر و با همراهی مناسب كارگردان بی‌تاثیر نخواهد بود.


 


حامد كمیلی

بازیگر نقش الیاس نیز در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ویژگی‌های ایفای نقشی خاص كه تا كنون كمتر نمود بیرونی داشته است، گفت: زمانی كه آقای مقدم تصمیم گرفتند مرا به عنوان بازیگر نقش الیاس انتخاب كنند خیلی ترسیدم. ایفای نقش سریالی مناسبتی در شرایطی كه فیلمنامه كاملی وجود نداشت ریسك بالایی را می‌طلبید. اما من به آقای مقدم اعتماد كردم و نقش را پذیرفتم.

این بازیگر، باورپذیری نقش الیاس را مهم‌ترین هدف خود وی و كارگردان برشمرد و خاطرنشان كرد: بازی من باید به گونه‌ای بود كه تماشاگر در عین حال كه به متافیزیكی بودن شخصیت الیاس پی می‌برد اما نباید می‌فهمید كه این شخصیت خیر است یا شر. این مساله دو جنس بازی را می‌طلبید؛ در یك سو انسانی متین قرار داشت كه دكتر پژوهان از شخصیت الیاس انتظار داشت و در سویی دیگر ذات شیطانی این شخصیت قرار می‌گرفت. من این دوگانگی شخصیت را خیلی دوست داشتم كه با كمك آقای تارخ و مقدم محقق شد و ما به هدف خود رسیدیم.


پس از حامد كمیلی، ناصر ممدوح بازیگر نقش دكتر «نائینی» و دوبلور پیشكسوت نیز در پاسخ به این پرسش كه چه انگیزه‌ای باعث شد كه پس از سال‌ها دوری از بازیگری باز به این عرصه بازگردد؟ گفت: حرفه‌ی اصلی من گویندگی فیلم است و بازیگر نیستم. كار بازیگری در بدو امر توسط آقای داریوش فرهنگ با پیشنهاد بازی در سریال «راه شب» به من سپرده شد.



حاشیه‌ی مراسم
:

  • در این روز تالار فردوسی دانشكده ادبیات از ساعت 14 صندلی خالی برای نشستن نداشت.
  • *در این مراسم همچنین علی لهراسبی از خوانندگان پاپ و جوان كشور، در لحظاتی به اجرای موسیقی پرداخت كه مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.
  • مراسم با یك ساعت تاخیر برگزار شد و دانشجویان و حاضران به نشانه‌ی اعتراض در لحظاتی شروع به دست زدن كردند.
  • اطراف سن تالار فردوسی با پوسترهایی حاوی عكس‌هایی از بازیگران سریال «اغما» تزئین شده بود.
  • *در حالی كه عنوان شده بود دانشجویان باید سوالات خود را تا پایان روز چهارشنبه به مسوولان برگزاری مراسم تحویل دهند، یكی از مسوولان برگزاری در ساعت 14 و 45 دقیقه دوشنبه (5 آذرماه) از دانشجویان خواست تا سوالات را به انتظامات تالار تحویل دهند تا آنان بتوانند مهمانان را داخل سالن بیاورند!
  • پیش از آغاز مراسم پرسش و پاسخ مرتضی اسكندری چند بیت از این تیتراژ پایانی سریال اغما را به صورت زنده اجرا كرد.
  • پس از اجرای موسیقی توسط علی لهراسبی، حاضران از امیرحسین مدرس (مجری برنامه) نیز خواستند یكی از ترانه‌هایش را بخواند و وی تیتراژ پایانی سریال «عشق گمشده» را خواند

 

منبع: ایسنا

گردآوری: سیمای ایران

 


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic