گفتگو با بنیامین بهادری درباره آلبوم آخر و منتشر نشده اش



40 دقیقه متفاوت !

 

 

هیچ کس هنوز زمان عرضه آلبوم دوم بنیامین را نمی دانند حتی خوده بنیامین هم از زمان عرضه آلبوم دومش خبر ندارد ولی هر چه که هست و این آلبوم هر زمان که منتشر شود مورد استقبال قرار می گیرد.بنیامین 22 ماه پیش آلبوم متفاوت با زمان خودش یعنی 85 را در کوران موسیقی سرد و غم زده ایران منتشر کرد و بر خلاف انتظار شدیدا مورد استقبال قرار گرفت.آلبوم قبلی او 9 ترانه داشت و زمان کل آلبوم 33 دقیقه بود . . . 33 دقیقه متفاوت. حال بنیامین در پایان سال 86 قرار دارد و نظر به گمانه زنی ها محسن رجب پور آلبوم او را در نوروز 87 عرضه خواهد کرد تا تداعی خاطره با آلبوم پرفروش قبلی اش باشد.این بار 12 ترانه و 40 دقیقه . . . منتظر می مانیم این بار فضای آلبوم او موسیقی ما را به کجا خواهد برد.او یک چهره تاثیر گذار در موسیقی پاپ ایران است و این امر تا به حال انکارنشدنی بوده است.

گفتگوی کوتاه مجله اتفاق نو را با بنیامین بهادری بخوانید . . .

 

منبع: وبلاگ بنیامین

-عکس های جدید بنیامین را در این وبلاگ می توانید ببینید
-نمونه عکس در ادامه مطلب . . .

 



آلبوم دومت در چه مرحله ای است؟


تولید آلبوم تمام شده، میکس و مسترینگ را هم انجام داده ایم و امیدوارم هر چه زودتر منتشر شود.

 

چه زمانی منتشر می شود؟

 

من آلبوم را تحویل تهیه کننده داده ام و نمی دانم چه زمانی منتشر می شود. همان طور که من اجازه نمی دهم کسی در حرفه

ام دخالت کند، خودم هم یاد گرفته ام که دور از تخصصم حرف نزنم. زمان و نوع انتشار به من ارتباطی ندارد.

 

دوست نداری این آلبوم پیش از سال جدید و در آستانه ی نوروز 87 منتشر شود؟ آلبوم اولت در آستانه ی سال نو منتشر شد و نتیجه ی خوبی از آن گرفتی.

 

 

خودم دوست دارم آلبوم دومم نیز در آستانه ی نوروز به بازار بیاید، چون خاطره ی خوبی از این زمان خاص دارم، اما در موسیقی هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. انتشار در استانه ی نوروز، آلبوم های زیادی را هم به خاک سیاه نشانده است.

 

اسم آلبوم دومت؟

 

هنوز معلوم نیست. اگر مشخص بود به شما می گفتم و خواهش می کردم بین خودمان بماند!

 

چند قطعه را دراین آلبوم اجرا کرده ای؟

 

تعداد قطعات کم نیست. قالب ها را نسبت به آلبوم قبلی به شدت عوض کرده ایم. امیدوارم همان طوری که آماده اش کردیم، منتشر شود و به هم ریختگی نداشته باشد. فکر می کنم توضیح بیشتر اشتباه باشد. راستی زمان آلبوم 40 دقیقه است.

 

یعنی در طول 21 ماه گذشته به طور میانگین هر ماه حدود 2 دقیقه تولید داشتید. چرا اینقدر آرام؟

 

نه، 21 ماه زمان نبرد. از پاییز پارسال کار را شروع کردیم. بعد از انتشار آلبوم اول، برای دیگران کارهایی ساختم. ماجرای بیلبوردهای تبلیغاتی هم بود، کلیپ را تولید کردیم(که البته آن را به پخش ندادیم) درگیر تمرینات و اجرای کنسرت استکهلم هم بودیم و همین طور تولید سه آهنگ برای فیلم "گرگ و میش". بعد از آن رفتیم سراغ آلبوم دوم. مرحله ی تحقیقاتی را پشت سر گذاشتیم و بعد به مرحله ی آزمایشگاهی رسیدیم. من شخصا دلیلی نمی بینم که زمان ضبط آهنگ ها خیلی طولانی شود.برای من همیشه "پیش تولید" بیشتر از "تولید" زمان بر بوده است.

 

صادقانه بگو. الآن به آلبوم دومت بیشتر امیدواری یا دو سال پیش به آلبوم 85 بیشتر امیدوار بودی؟

 

الآن خوش بین ترم چون اطمینان دارم که راه را اشتباه نرفته ایم. گرچه همیشه چند درصد از ذهن مخاطب، "معما" به حساب می آید.

 

با انتشار آلبوم 85 فضای پاپ به شدت از تو تاثیر گرفت و خیلی ها هم به صورت واضح از تو تقلید کردند. یادم می آید یکی از خواننده های قدیمی (س.ق) که در امریکا زندگی می کند، حرف جالبی زد. او گفت:"من و امثال من حدود بیست سال خوانندگی کردیم و بعد صدای اولین نسل از مقلدانم به گوش رسید، اما خیلی تعجب می کنم که برای یک خواننده ی 23 ساله، درست یک ماه بعد از انتشار اولین آلبومش، نمونه های تقلیدی پیدا شده اند!" خودت این جریان را چگونه ارزیابی می کنی؟

 

خودم هم حرف های ایشان را شنیدم. به نظر من موفقیت آلبوم 85 باعث این تاثیرگذاری زود هنگام شد. درباره ی تقلید هم باید بگویم من این اتفاق را اصلا "بد" نمی دانم. خوشحالم کاری تولید کردم که توانست تا این اندازه گسترده باشد، اما خیلی ها با تقلید از صدای من در حقیقت یک جریان کاذب را علیه خودشان گسترش دادند و یادشان رفت که تقلید متعلق به دوران تمرین است. در این وضعیت آنها ضرر کردند که شناسنامه مستقل ندارند، نه من!

 

با این حرفت کاملا مخالفم. قطعا تو هم ضرر می کنی. همان طور که تمام خواننده های قدیمی هم پس از پیدا شدن نمونه های تقلیدی افت کردند و جایگاه خودشان را از دست دادند. اصلا خواننده های تقلیدی کاری می کنند که صدای خواننده ی مرجع هم "لوث" شود.

 

من هم حرف شما را قبول ندارم! آن خواننده های مرجعی که اسمشان را همه می دانند، در این دهه که سر و کله ی خواننده های تقلیدی پیدا شده، خودشان هم کار پر قدرتی تولید نکرده اند و به همین دلیل جایگاهشان را از دست داده اند. من شخصا می گویم با پیدایش خواننده های تقلیدی، حق من ضایع نمی شود، البته اگر کارم را درست انجام دهم.

 

پس با این حساب از نظر قانونی هم نباید جلوی تقلیدی ها را گرفت، چون اگر کسی تقلید کند، به خودش ضرر می زند، نه به خواننده ای که صدای او را دزدیده است!

 

اینجا یک بحث دیگر پیش می آید. ادای خواننده های دیگر را درآوردن، در مرحله ی تمرین اسمش "تقلید" است. وقتی قرار است کاری که در آن تقلید شده، به گوش مردم برسد، باید اسمش را گذاشت "تقلب" ! خواننده ای که از دیگران تقلید می کند و کارش را بیرون می دهد، فقط "مقلد" نیست، بلکه "متقلب" هم هست. دقیقا مثل این می ماند که شما در یک واحد تولیدی پوشاک، لباسی به شکل تولیدی دیگر بدوزی. خب اسم این کار تقلب است!

 

دقیقا همین طور است که تو می گویی. حرف ما را تایید کردی، چون این حرکت باعث می شود مردم فریب بخورند و فکر کنند محصول، محصول اصلی است.

 

بحث تقلید در موسیقی، قبلا هم بسیار دیده شده. مثلا مایکل جکسون هم تا دلتان بخواهد نمونه های تقلیدی و تقلبی پیدا کرده که البته شاید ما صدای آنها را هم نشنیده باشیم. علت اینکه مایکل جکسون های تقلبی به جایی نمی رسند این است که مایکل جکسون خودش افت نکرده است.

 

 شاخص ترین نمونه ای که ادای بنیامین را درآورده، در این یک سال و چند ماه چه کسی بوده؟

 

شاید برایتان جالب باشد، بگویم شاخص ترین نمونه، فردی بود که خودم برایش آهنگ ساخته بودم! صدای این آقا شبیه منصور بود. یادم می آید "دنیا دیگه مث تو نداره" تازه مطرح شده بود که این خواننده به من مراجعه کرد و خواهش کرد به خاطر تغییر استودیو، آهنگ هایش را به او بدهم تا مقدمات ضبط را آماده کند. من هم آهنگ ها را به او دادم و بعد فهمیدم که همان آهنگ ها را با تقلید صدای خودم خوانده و برایش کلیپ هم ساخته است. این حرکت او یک اشتباه فاحش بود چون این آقا امروز هیچ جایگاه خاصی ندارد!

 

یکی از آهنگ هایی که در ماه های گذشته خیلی گرفته، آهنگ "نازی، نازی" است. نظرت در مورد این آهنگ ؟

 

به نظر من این آهنگ در ژانر شش و هشت، قطعه بسیار خوبی است و به سازنده اش تبریک می گویم.

 

فکر نمی کنی تولید این آهنگ هم تلاش دیگری بوده برای به اشتباه انداختن مردم و تولد یک بنیامین جدید؟

 

نه، به نظر من نازی نازی وارد محدوده ی من نشده، یعنی سازنده اش نخواسته است وارد محدوده ی من شود. اگر چنین قصدی داشت و می خواست شیطنت کند، من خودم زودتر از همه می فهمیدم.

 

یعنی می گویی آهنگساز و خواننده ی نازی نازی می تواند شناسنامه مستقل داشته باشد؟

 

اگر درست جلو بروند، حتما می توانند. در موسیقی همه ی ما از نمونه های قبلی تاثیر گرفته ایم و آثار موفق در ناخودآگاه ما وجود دارند و نمی توانیم کاری با آن بکنیم. در خوانندگی حتی یک "تحریر" از خواننده ای بزرگ را هم می توانیم در حنجره و استیل خودمان تعریف کنیم. اصلا موسیقی با همین تجربه ها پیشرفت می کند. داستان کپی برداری چیز دیگری است. به نظر من خواننده ی موفق کسی است که حتی اگر به الگویش نزدیک شد، خودش را در اولین فرصت از او جدا کند.

 

فکر می کنم محسن چاوشی یکی از نمونه های شاخصی بود که ابتدا به شدت تحت تاثیر "س.ق" بود اما همان طور که خودت می گویی، خیلی زود خودش را از او جدا کرد و الآن یک هنرمند مستقل است که کارهایش هم ربطی به "س.ق" ندارد.

 

بله، تفکر و رفتار در موسیقی خیلی پیچیده است!

 

حرف آخر؟

 

یک توضیح مهم درمورد خودم باید بدهم: من در "یاهو 360" به هیچ شکلی و با هیچ اسمی حضور ندارم. امیدوارم کسی در "یاهو 360" نه سوءاستفاده کند و نه مورد سوءاستفاده قرار بگیرد!

 

چه جالب! پس در اینترنت هم بعضی ها می خواهند "بنیامین های تقلبی" درست کنند!

 

فعلا که گرفتاریم!


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic