پنجشنبه 8 فروردین 1387  07:03 ق.ظ

 

 

خواننده های وطنی و نوروز 87 . . .

 

مثل اینكه هنوز خواننده های وطنی مان ایام نوروز را جدی نگرفته اند و علاقه ای به دادن آلبوم در این ایام، از خود نشان نمی دهند.نوروز امسال فارغ از ایام محرم و صفر و عزاداری، فرصت خوبی بود كه خواننده های خوبمان با دادن آلبوم محكی جدی در این ایام بخورند و فروش آلبومشان را تضمین كنند.متاسفانه هنوز این اعتقاد در بین خواننده ها و تهیه كنندگان جا نیفتاده است كه ایام نوروز زمان خوبی برای عرضه آثار موسیقی ست.

بنیامین بهادری،گروه آریان،سیروان خسروی،حمید عسكری،سعید شهروز و ..  از جمله خواننده هایی بودند كه هیچ كدام تصمیم به عرضه آلبوم در نوروز 87 نگرفتند و ارائه آثار خود را به زمانی دیگر موكول كردند.موسیقی پاپ ایران هنوز رنگ آلبوم تازه ای را بر خود ندیده است.

سعید پور سعید،ایمان حضرتی و چنگیز حبیبیان در انتهای سال 86 اقدام به عرضه آلبوم های جدیدشان كردند كه هیچ كدام نتوانستند نبض بازار موسیقی شب عید را در دست بگیرند و آلبوم هایشان رنگ "سوخته" بر خود گرفتند.

براستی چرا خواننده های مشهور موسیقی پاپ با توجه به موفقیت آلبوم 85 (بنیامین بهادری )در عید سال 85 اقدام به عرضه آلبوم موسیقی نمی كنند؟

 

 

چرا شبح موفق نبود؟



بالاخره بعد از 5 سال انتظار آلبوم "شبح" ار بهنام صفاریان در دی ماه سال گذشته توسط شركت "ایران گام" عرضه شد.گرچه خیلی ها این عرضه را اشتباه محض می دانند چون دی ماه سال گذشته با ایام عزاداری محرم و صفر همزمان بود و بالطبع نمی توان انتظار فروش بالایی از این آلبوم داشت.

 

اما دلایل فروش كم آلبوم شبح چه بوده است؟

 

بنا بر شنیده ها و مشاهدات عرضه این آلبوم گویی در چند شهر بزرگ بوده است و در شهرستان ها اصلا عرضه نشده است!! شركت ایران گام كه مجری پخش آلبوم های موفقی همچون آلبوم "وایسا دنیا" رضا صادقی بوده است این بار در یك استراتژی اشتباه نتوانست عرضه خوبی برای آلبوم شبح داشته باشد.

كلیپ "شب انتظار" هم كه برای یكی از ترانه های آلبوم شبح ساخته شده بود چندان مورد توجه قرار نگرفت تا بهنام صفاریان نتواند بازگشت موفقی به موسیقی پاپ سال 1386 داشته باشد.بهنام در سال 1380 توانست با آلبوم "دورنگی" و سبك متفاوتش غوغایی را در موسیقی پاپ ایران ایجاد كند و همگان او را به عنوان ستاره موسیقی پاپ دهه 80 نام ببرند.اما چنین نشد . . .

 

"شبح" دارای تعدد سبك در موسیقی اش است.نمی توان توقیف 5 ساله ارشاد را بر این آلبوم نادیده گرفت.تنظیم های شبح هر چقدر هم وقت زیادی از بهروز صفاریان گرفت ولی بوی كهنگی را می دهد و نمی توان آن را تنظیم روز نامید.شبح بیشترین ضربه را از آهنگ های عجیب و غریبش خورده است.تراك های "اشتباه بود" داری میری تو(1)" "چرا نخواستی" و "خیام" دارای تنظیم ها و ترانه های بهتری نسبت به دیگر ترانه های آلبوم هستند.گرچه خیام فقط یك ریمیكس است و ترانه ای حتی از خیام هم دربرنمیگیرد.به شخصه مطمئنم كه اگر آلبوم "شبح" در 5 سال پیش عرضه میشد میتوانست باز هم یك غوغا در موسیقی پاپ ایرانی باشد اما چنین نشد . . .




صد سکانس از بهروز صفاریان
منبع: اتفاق نو

 0- متولد 24 بهمن پنجاه و شش 1- فرزند چهارم و آخر خانواده 2- دو برادر و یك خواهر دارد. 3- برادر اولش (بهزاد) 12 سال از او بزرگ‏تر است و شش سال است در آلمان زندگى مى‏كند. 4- پدر و مادرش در اداره پست همكار بودند. 5- بچه محله اندیشه عباس‏آباد 6- در پنج سالگى براى اولین بار دستش به ساز خورد و از ارگ برادرش (بهزاد) استفاده كرد. 7- خانواده‏اش به خاطر آن كه موقعیت تحصیلى او به خطر نیفتد، اجازه نمى‏دادند در كودكى به سمت موسیقى بیاید. 8- یازده ساله بود كه قرار شد یك كیبورد از آلمان براى او بفرستند، اما مسؤولان گمرك فرودگاه مهرآباد از تحویل آن به خانواده صفاریان خوددارى كردند! 9- مسؤولان ارشاد هم براى ترخیص این كیبورد همكارى نكردند و ساز رویایى بهروز به آلمان مرجوع شد!
 10- ضعیف‏ترین درس دوران مدرسه‏اش عربى بود. 11- سرانجام در 13 سالگى صاحب كیبورد شد؛ یك هدیه خانوادگى. 12- از افرادى كه كیبوردهاى پیشرفته‏تر داشتند، سازهایشان را امانت مى‏گرفت و برایشان ریتم مى‏ساخت و گرچه دستمزدى نمى‏گرفت، اما از این كه امكان دسترسى به سازهاى جدید را داشت، رضایت پیدا مى‏كرد. 13- بعد از دوران راهنمایى، به هنرستان برق رفت اما پس از چند ماه به آرزویش رسید و سر از هنرستان موسیقى درآورد. 14- پانزده ساله بود كه برادرش (بهزاد) به او قول داد در صورت مونتاژ 50 دستگاه كامپیوتر، براى او ساز جدیدى بخرد و با خرید كیبورد رولند جى‏وى 1000 به قولش عمل كرد. 15- از محیط مدرسه مى‏ترسید و با روش‏هاى آموزش ارتباط برقرار نمى‏كرد. 16- روى هر درسى زوم مى‏كرد، در آن به نمرات بالا مى‏رسید، امإ؛  مجموعاً به درس‏هایى كه ریشه‏اش علوم و آزمایشگاه بود، بیشتر علاقه داشت. 17- به سختى دیپلم گرفت. 18- هرگز به دانشگاه نرفت. 19- در خانه به بازسازى آهنگ‏هاى غربى پرداخت و روى ساز خود تسلط بیشترى پیدا كرد.
 20- تنظیم‏هاى بازسازى شده‏اش در نقاط مختلف ایران فروخته مى‏شد اما براى او سود مالى به دنبال نداشت. 21- چون در زمان مشمولیت او، برادرش (بهنام) به خدمت سربازى رفته بود، كارت معافى بهروز صادر شد. 22- در دوران كودكى و نوجوانى‏اش، بیلى جین و تریلر را از بقیه آهنگ‏ها بیشتر دوست داشت. 23- رنگ مورد علاقه‏اش را خودش هم نمى‏شناسد! 24- متنفر از فوتبال 25- در دوران راهنمایى مدتى به باشگاه كونگ‏فو رفت. 26- یكدنده از گذشته تا احتمالاً همیشه! 27- با فواد حجازى، بهنام ابطحى، مهرداد پازوكى و... پیش از ورود به دنیاى حرفه‏اى، ارتباط دوستانه داشت. 28- در هجده سالگى، فریدون فروغى او را براى تنظیم قطعات جدید خود انتخاب كرد. 29- بزرگ‏ترین اعتبار خودش را حضور چند ماهه كنار فروغى مى‏داند و مدعى است از او بسیار یاد گرفته.
 30- سال 75 با شنیدن صداى خشایار اعتمادى از تلویزیون، شرایط را براى همكارى با صدا و سیما در حوزه موسیقى پاپ فراهم دید. 31- با مراجعه به صدا و سیما، اولین آهنگ و تنظیم خودش را به مسؤولان ارائه داد. 32- او و شادمهر عقیلى دورادور یكدیگر را مى‏شناختند، اما در محیط صدا و سیما با هم رفیق شدند و به توافق رسیدند تا همكارى كنند. 33- چهار، پنج قطعه براى تلویزیون ساخت و تنظیم كرد. 34- قرار بود در آلبوم «خواب گریه‏ها» با قاسم افشار همكارى داشته باشد، اما به خاطر اختلاف حرفه‏اى با یكى از ترانه‏سرایان (اكبر آزاد) از این پروژه كنار كشید. 35- به اتفاق شادمهر عقیلى براى چند خواننده دیگر نیز قطعاتى ساختند و تنظیم كردند. 36- «مسافر» اولین قطعه‏اى بود كه براى صداى شادمهر آماده كردند. 37- قرار بود این آهنگ به صدا و سیما ارائه شود، اما مسؤولان شركت پیغام سحر پیشنهاد دادند بهروز و شادمهر آهنگ‏هاى دیگرى را هم آماده كنند تا یك آلبوم تولید شود. 38- نیلوفر لارى‏پور، سهیل محمودى، فرید احمدى و... به همكارى فرا خوانده شدند. 39- شادمهر و بهروز كنار هم قطعات را یكى پس از دیگرى ساختند و تنظیم كردند.
 40- ساخت و تنظیم چهارده قطعه براى آلبوم مسافر فقط و فقط پانزده روز طول كشید. 41- چهار قطعه از این آلبوم كنار گذاشته شد. 42- مسافر، نوروز 78 با ده قطعه به بازار آمد. 43- ادامه همكارى با فریدون فروغى پس از انتشار مسافر به عنوان سرپرست نوازندگان 44- تلخ‏ترین واقعه هنرى‏اش: درگذشت فریدون فروغى 45- با سعید شهروز در سال 78 به توافق رسید و دو قطعه «فاصله» و «هجوم» را هم براى او ساخت، اما این همكارى خیلى زود متوقف شد و این قطعات در اختیار محمد اصفهانى و مهرزاد اصفهانپور قرار گرفت. 46- دیرجوش 47- برادر دومش (بهنام) را به آلبوم «رنگارنگ» كه در آن خواننده‏هاى جدید هركدام یك قطعه را اجرا مى‏كردند، معرفى كرد و باعث حضور او در موسیقى حرفه‏اى شد. 48- در آلبوم «دهاتى» كه اواخر سال 78 به بازار آمد، فقط ساخت و تنظیم «دلخوشى» را انجام داد. 49- كم‏لطفى تهیه‏كننده شادمهر و حذف نام بهروز از روى شناسنامه دهاتى
 50- «آخرین صدا» با صداى مهرزاد اصفهانپور كم‏فروش‏ترین اثر كارنامه هنرى اوست. 51- در دو آلبوم اول محمد خاكپور چند قطعه را ساخت و تنظیم كرد. 52- تصمیم گرفت به عنوان مدیر هنرى اولین آلبوم مستقل برادرش (بهنام) فعالیت كند. 53- براى پروژه «دو رنگى» از امیر قدیانى، پدرام كشتكار، مازیار عطاریان و امیر علیزاده به عنوان تنظیم‏كننده، دعوت به همكارى كرد و خودش هم سه تنظیم انجام داد. 54- اختلاف با شادمهر عقیلى را كنار گذاشت و به پروژه نافرجام «آدم و حوا» پیوست. 55- در آدم و حوا هشت تنظیم انجام داد اما این آلبوم هرگز مجوز نگرفت. 56- اولین آلبوم رپ فارسى (اسكناس) را براى شاهكار بینش‏پژوه تولید كرد؛ یك تجربه جدید در عرصه «هى پاپ»! 57- رپ را از حالت كلیشه‏اى شده اروپایى خارج كرد و به آن لحن ایرانى داد. 58- براى گرفتن مجوز، رپ را به «موسیقى روحوضى مدرن» تعبیر كرد! 59- با انتشار دو رنگى در بازار موسیقى ایران صاحب جایگاه بى‏نظیرى شد.
 60- رهبر گروه اصفهانى از هشتاد تا هشتاد و یك 61- به عنوان مدیر هنرى «نون و دلقك» فعالیتش را آغاز كرد. 62- جدول پایین را حل كنید تا به این سكانس برسید. 63- نون و دلقك در كوتاه‏ترین زمان ممكن مجوز گرفت. 64- اسكناس با سه سال تأخیر مجوز گرفت. 65- در سال 82 هیچ آلبومى از او منتشر نشد. 66- بسیارى از چهره‏هاى مطرح امروز پاپ، پیش از همكارى با بهروز، اسم و رسمى نداشتند. 67- خواننده‏اى به نام فریدون آسرایى را كه در آلبوم دو رنگى با خواندن چند بیت به عنوان همخوان، محك زده بود، به یك تهیه‏كننده براى خرید آلبومش معرفى كرد و تهیه‏كننده شرط لازم براى خرید امتیاز آلبوم فریدون را اضافه شدن قطعاتى از بهروز به آلبوم مذكور دانست. 68- مخالفت صفاریان با پیشنهاد تهیه‏كننده 69- توافق فریدون، صفاریان و تهیه‏كننده براى تولید یك اثر جدید
 70- تولید یكى از پرفروش‏ترین، بهترین، عام‏پسندترین و خاص‏پسندترین آلبوم‏هاى پس از انقلاب به نام «غریبه» با موسیقى بهروز 71- «با من بمون» را كه براى خواننده‏اى در آن سوى آب‏ها ساخته بود (معین) به درخواست تهیه‏كننده در غریبه قرار داد و در اجراى آن با فریدون همراهى كرد. 72- در قطعه «بوى سیب» از مهرزاد اصفهانپور كنار فریدون استفاده كرد. 73- اولین سفر خارجى؛ تركیه 74- در سال‏هاى 84 و 85 فقط یك قطعه از او در آلبوم «مثلث» شنیده شد كه البته آن هم مربوط به تیتراژ سریال «پیله‏هاى پرواز» بود. 75- آلبوم دوم بهنام، ظاهراً به خاطر موسیقى بهروز سه سال پشت درهاى مجوز ماند! 76- بیشترین همكارى را میان ترانه‏سرایان، با روزبه بمانى انجام داده است. 77- در آلبوم «شبح» كنار برادرش همخوانى كرده است. 78- بارها به پیشنهاد فعالیت در كشورهاى خارجى خصوصاً آمریكا جواب منفى داد. 79- همكارى مشروط با شبكه تلویزیونى تهران، پس از به مشكل خوردن مجوز آلبوم شبح در ارشاد
 80- اجراى قطعه تیتراژ برنامه «مثل ماه» با مطلع «به من چیزى بگو شاید...» كه به دلایل نامعلومى فقط چند بار پخش شد. 81- برنده جایزه بهترین آهنگساز تیتراژ شبكه تلویزیونى تهران 82- شرط ادامه همكارى‏اش با تلویزیون را تداوم توجه به موسیقى پاپ دانست. 83- انتظار بهروز بعد از چند هفته برآورده نشد. 84- خداحافظى پرسروصدا با تلویزیون طى مصاحبه با برنامه «شب شیشه‏اى» 85- در روزهاى بحرانى، صفاریان كه هركسى از مصاحبه تلویزیونى او برداشت‏هاى مخصوصى مى‏كرد، قید همكارى با مجموعه آلبوم‏هاى فریدون آسرایى را هم براى همیشه زد! 86- در طول یك دهه فعالیت در موسیقى حرفه‏اى ایران، بارها و بارها خیانت را تجربه كرده است. 87- شاید بتوان قسمتى از بدبینى‏هایش به زمین و زمان را ناشى از همین خیانت‏ها دانست. 88- همكارانى كه همیشه بهروز را براى پیشرفت، به جدایى از بعضى جریان‏ها تشویق و آن جریانات را منع مى‏كردند، حالا خودشان به همان جریان‏ها متصل شده‏اند! 89- نه فرزندى دارد، نه ازدواج كرده!
 90- رانندگى بلد نیست. 91- بعضى اوقات تا مرز اعتیاد به اینترنت پیش مى‏رود. 92- علاقه بیش از حد به استفاده از كلاه! 93- یكى از بزرگ‏ترین مشكلات او با رفقایش این است كه حتى نمى‏تواند سیگار كشیدن آنها را تحمل كند. 94- برخلاف بسیارى از تنظیم‏كننده‏ها استودیوى خانگى ندارد. 95- معمولاً از همكارى با خواننده‏هایى كه هنوز به شهرت نرسیده‏اند، بیشتر استقبال مى‏كند! 96- مغرور و مرموز و پیچیده 97- موسیقى كلاسیك ایرانى را به موسیقى سنتى ترجیح مى‏دهد. 98- شهر مورد علاقه: شیراز 99- متأسفانه یا خوشبختانه هرگز به «مادیات» در حد انتظارى كه از موفق‏ترین موزیسین دهه اخیر مى‏رود، توجه نكرده است.


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic