گفتگو با حمید صادقی عكاس كرمانی



.:: مصطفی زیدآبادی،نگارستان ::.

 
شاید بسیاری از كاربران اینترنت بویژه هم استانی های ما با سایت اینترنتی «سیب و حوا» آشنا باشند. كاربرانی كه به این سایت مراجعه می كنند با عكس های دیجیتال و زیبای حمید صادقی عكاس و مبتكر این سایت كه گاهی سوژه های خبری خوبی هم هستند مواجه می شوند. حمید صادقی از یك دهه پیش فعالیت عكاسی خود را با مطبوعات محلی استان آغاز و با نشریات سراسری ادامه داد تا اینكه به یكی از حرفه ای ترین عكاسان استان و شاید هم كشور بدل شد.
صادقی كه متولد 55 كرمان و علاقه وافری به كویر دارد می گوید «بهترین عكس هایم مربوط به كویر است.» با او كه اینك با خبرگزاری های فارس و آسوشیتدپرس هم همكاری دارد، با او پیرامون این هنر زیبا به گفتگو نشستیم.



منبع:کویران

عکس هایی از حمید صادقی:(دانلود)

بازار کرمان

کویر لوت






 آقای صادقی! از چه سالی و چگونه وارد حرفه عکاسی شدید؟
بنام خدا! بنده از سال 1377 با گزارشگری برای نشریه فردوس کویر کرمان شروع کردم و از سال 1379 نیز در همان نشریه به عکاسی مطبوعاتی روی آوردم.
 
آن موقع با چه دوربین هایی كار می كردید؟
با دوربین های نگاتیوی. آن زمان خبری از دوربین های دیجیتالی و امروزی نبود.
 
چگونه شد كه سر از خبرگزاری ها درآوردید؟
در سال 1383 و در جریان زلزله زرند عکسی گرفتم که در صفحه اول روزنامه ایران چاپ شد. از آن زمان بودکه با آقای مجید سعیدی دبیر سرویس عکس خبرگزاری فارس آشنا شدم و به جرگه عکاسان آن خبرگزاری در آمدم.
 
شنیدیم با خبرگزاری های خارجی هم همکاری دارید؟
بله! با خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) نیز همکاری مستمر دارم.
 
اولین عكسی كه گرفتید یادتان هست؟
بله! اولین عکسی که گرفتم با دوربین آنالوگ بود و روی نگاتیو ثبت شده كه هنوز آنرا دارم. در آن زمان برای تهیه گزارش و عکس از مرده شور کرمان، عبدا... ستوبر رفتم که سادگی و بی غل و غش بودن این مرد بسیار تأثیر مثبتی روی روحیه ام گذاشت.
 
بهترین عکسی که تا به حال گرفته اید و زیباترین خاطره ای که از عکاسی دارید کدام است؟
من همیشه بهترین عکسم را در بهترین اوقاتم می گیرم، یعنی درکویر چون از کویر خاطرات خوبی دارم. سکوت و آرامش كویر را دوست دارم و از این که انسان را به درون خویش هدایت می کند و به تفکر وا می دارد لذت می برم. به همین خاطر همیشه عکس هایی که از کلوت های کویر شهداد کرمان می گیرم برایم بهترین هستند و حتی یکی از عکس هایی که از کلوت های شهداد گرفتم به شهرتی جهانی دست یافت. وقتی در کویر هستم با پای برهنه عکاسی می کنم و روی یکی از کلوت ها می نشینم و 2 الی 3 ساعت را در سکوت، آرامش و تفکر می گذرانم و عکاسی می کنم. این کار ذهنم را باز می كند و آرامشم می دهد. در کل هر چه از آرامش کویر بگویم کم گفتم. اردوهایی را که به همراه دوستان و همکارانم در کویر شهداد و در کلوت ها برگزار می کنیم برایم بسیار شیرین و جذاب هستند.
 
در نقطه مقابل چه طور! یعنی بدترین عکسی که گرفتید؟
غم انگیزترین خاطره و بدترین عکس هایی که دارم مربوط می شود به انفجار در معدن باب نیزو زرند كه اخیراً اتفاق افتاد.
وقتی که از حادثه انفجار در معدن خبردار شدم به سرعت خودم را به آنجا رساندم ومشغول عکاسی شدم. از جسدهای سوخته کارگران معدن که عکس می گرفتم حالم دگرگون می شد. در همین اثناء وقتی حال دیگر کارگران را دیدم که با استرس، سردرگمی و ناامیدی به دنبال همکاران خود و جسدهای آنان می دویدند لحظات فوق العاده سختی برایم رقم زد و حتی به علت آلودگی هوای ناشی از انفجار و نشت گاز تا چند روز پس از آن حادثه مریض بودم.
زلزله بم هم خیلی وحشتناک بود. با محمد فرنود (عکاس آژانس سیپا فرانسه) و کارن فیروز (عکاس رویترز) و عطا طاهر عکاس خبرگزاری آلمان (صاحب همان عکس معروف دوقلوهای بمی روی دوش پدرشان) بودم ولی آن زمان به عنوان امدادگر و نه عکاس اعزام شدیم و آن صحنه های دردناک را با تمام وجودمان حس کردیم.
 
از نمایشگاه ها و مقام هایی که کسب کردید بگویید؟
تا کنون 4 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده ام و در 5 نمایشگاه گروهی داخلی و 2 نمایشگاه گروهی در کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز شرکت داشته ام. در جشنواره بلژیک هم موفق به کسب عنوان «عکاس برگزیده» در بخش عکس خبری- ورزشی شدم و در سال های84 و86 و 87 نیز به عنوان عکاس مطبوعاتی برگزیده انتخاب شدم. در ضمن نفر برگزیده جشنواره عکس خبری سوره و جشنواره فرش نیز شده ام.
 
 آقای صادقی! نقد پذیر هستید یا خیر؟
قطعاً! من اگر نقد پذیر نبودم اصلاً نمی توانستم عکاسی کنم. یک عکاس قبل از این که عکاس شود باید تحمل پذیرفتن نقد شیوه كارش را داشته باشد. یادم می آید به برخوردهای نقد گونه آقای سعیدی در ابتدای شروع به کارم.
انتقادهایی كه می كرد واقعاً اشکم را در می آورد و با خودم می گفتم که دیگر عکاسی نمی کنم ولی همت کردم، تلاش کردم و نقدهایی را که انصافاً سازنده هم بودند پذیرفتم و به کار بستم تا توانستم با راهنمایی استادان و دوستانم در کارم بیشتر موفق شوم.
 
اگر تعداد عکاسان فعال و حرفه ای استان را از تعداد انگشتان دو دست متجاوز ندانیم با این حساب آینده عکاسی خبری استان چگونه می شود؟
ببینید! من با 50 درصد حرف شما موافق نیستم چون با شناخت و اعتقادی که دارم، می بینم که پتانسیل های بسیار خوبی در استان کرمان داریم ولی با 50 درصد دیگرش موافقم چون که عکاسان فعالی نداریم و اگر به فعالیت شان استمرار ندهند قطع به یقین در آینده ای نزدیک با کمبود عکاس حرفه ای خبری مواجه خواهیم شد. عکاسان این عرصه به جای این که فعال باشند عذرهایی از قبیل نبود امکانات و کمبودات را مطرح می کنند. اگر هم با یکی دو عکس مهم، غرور و تکبر و توهم سراغ عکاسانمان نیاید در آینده شاهد رقابت نفس گیری میان آنها خواهیم بود.
البته باید بگویم که استان کرمان نیز از نظر پتانسیل عکاسی برای خودش یک کشور است و این اواخر با ورود جوان ها به عرصه رقابت تنگاتنگ خبرگزاری ها شاهد یک تحول شگفت هستیم.
 
شما بیشتر عکس های انسانی همراه با طبیعت را می پسندید یا كه طبیعت بدون انسان؟
به اعتقاد من که وجود عنصر زنده انسان در عکاسی خبری، جزء جدایی ناپذیر عکس خبری می باشد. طبیعت با انسان و یا بدون انسان نیز هر کدام زیبایی های خاص خودش را دارد. این را نیز بگویم که طبیعت با انسان دارای هویت و روحیه زنده تری می شود ولی به طور کلی بستگی به شرایط دارد.
 
عكس هایتان فروش هم دارند؟
در هر نمایشگاه معمولاً تعدادی از عکس ها طبق قیمت گذاری که شده اند به فروش می رود. در آخرین نمایشگاه هم که در اردیبهشت پارسال برگزار شد یک زوج میانسال ایتالیایی قصد خرید 3 قطعه از عکس هایم را کردند. ولی از آنجایی که همسر مرد ایتالیایی بسیار پرچانه بود و برخلاف نظر شوهرش موافق به خرید 3 عکس نبود نهایتاً از میان 3 عکس «درخت و سایه»، «فوتبال نردبانی» و «واترپلو» عکس درخت و سایه را پسندیدند و خریدند.
 
جریان عکس تخریب کلوت ها چه بود؟
زمانی قرار شد جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر مراسمی تحت عنوان تجلیل از شهدای نیروی انتظامی در شهداد برگزار کند که اتفاقاً حرکت بسیار پسندیده و خوبی بود. بعدازظهر آن روز در کویر شهداد مانوری برگزار شد که منجر به آن حادثه گردید و من که به عنوان عکاس خبرگزاری فارس در صحنه حاضر بودم از آن صحنه عکس هایی گرفتم که بازتاب خیلی زیادی در جامعه داشت.
 
بین عکاسان خبری چه دوربین ها و لنزهایی بیشتر متداول است؟
میان عکاسان خبری در خبرگزاری های داخلی و خارجی دوربین های مارک کانن طرفدار بیشتری دارد از جمله 1DmarkIII.
عــده ای هم دوربیــن های Nikon D3x و Nikon D3 را می پســندند در مورد لـــنز هم بیـــشــتر wide35-16 و mm40-17 و200 mm 2.8IS-70 طرفداران بسیار زیادی دارد.
 
آقای صادقی به عنوان حسن ختام، چه توصیه ای جهت پیشرفت كار علاقه مندان عکاسی دارید؟
باید بگویم که درصد بالایی از عکاسی در اثر تجربه، کوشش و مطالعه و خلاقیت به دست می آید برای این که عکس های خوبی بگیرید باید عکس بیینید، عکس ببینید، عکس ببینید و زیاد عکس بگیرید.
دیدن عکس برای یک عکاس، حکم مطالعه تخصصی را دارد و در ضمن یک عکاس نقدپذیر باشید. برای عکس هایتان، هم نظر عکاسان دیگر را بگیرید و هم نظر غیر عکاسان را چون هر قشر، نظر خاص خودشان را دارند. هنگامی که عکاسی می کنید سعی کنید شما برجَو غلبه کنید نه جَو بر شما. اگر این طور شد شما موفق به گرفتن شرایط در دست خودتان می شوید و می توانند بهترین مکان، تنظیمات و زاویه را انتخاب کرده و عکس های بسیار ماندنی و ارزشمندی بگیرید. باید سریع باشید و با فضا ارتباط مثبت برقرار کند. در ضمن سعی کنید عکس خبری را با هنر و ذوقتان آمیخته کنید تا در انتقال بهترین حس به ببیننده موفق باشید.
 
و در پایان؟
جا دارد از مشوقان و دوستانم از جمله مهندس فردوسی مدیر مسوول نشریه فردوس کویرکرمان، دوستانم در نشریه کرمانشهر و همچین آقایان مجید سعیدی، حسن سربخشیان، آلفرد یعقوب زاده، حسین فاطمی، ساتیار امامی، حسن غفاری و مهدی قاسمی تقدیر کنم.


  • آخرین ویرایش:جمعه 30 مرداد 1388
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic