همکاری من و رضا صادقی دیگر تکرار نخواهد شد


.:: وحیدرضا صیرفیان ::.

امید حاجیلی، متولد 2 مهرماه 1362، دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی، استاد حال حاضر دانشکده موسیقی صداوسیما است. نوازنده حرفه ای ساز ترومپت که در بسیاری از آلبوم های موسیقی حضور داشته است، نوازنده سابق ارکستر سمفونیک، آهنگساز و تنظیم کننده چندین تراک در آلبوم های مختلف و هم چنین خواننده، یکی از اعضای اصلی گروه دارکوب و ...! پاییز گذشته موفق شد اولین آلبوم متفاوت خود به نام آلگرو را بعد از چند سال به بازار عرضه کند. آخرین ماه تابستان، در بین روزهای پرمشغله امید، توانستیم بعداز ظهر نه چندان گرمی را برای گفتگو با او هماهنگ کنیم. البته کولر خاموش دفتر مطبوعاتی، به گرم تر شدن گفتگو کمک کرد.

• قبل از هر چیز یک سوال دارم و اینکه چطور با ساز ترومپت در خانه تمرین می کردید؟

- تقریبا به سختی! در حال حاضر، در طبقه پایین منزل سوئیت کوچکی دارم که آکوستیک کردم ولی قبل از آن که در خانه تمرین می کردم، به خاطر نوع صدای ساز ترومپت، صدا از منزل بیرون می رفت و خوشبختانه همسایه ها اعتراض نمی کردند.


• اولین آلبومی که به طور رسمی منتشر شد و نام شما در آن بود، آلبوم ایلیا بود. نوازندگی جیم بی و ترومپت و کرال و تنظیم و دکلمه در آن انجام داده بودید. چه شد که با ایلیا همکاری کردید؟

- با ایلیا در موسیقی تاتر آشنا شدم. آن موقع دانشجوی دانشگاه سوره بودم . دوستی به نام علیرضا ناصحی دارم که بازیگر خوبی است و من را به تاتر معرفی کرد. بعد از آن با ایلیا آشنا شدم. روحیه ما به هم نزدیک بود و با هم دوستان خوبی شدیم. در همان موقع ایلیا درگیر گرفتن مجوز آلبوم بود. این آلبوم آن زمان اسم دیگری داشت. ایلیا مجوز کارها را گرفت، ولی شرکت سرمایه گذار گفت چون زمان زیادی گذشته باید چند تراک تغییر کند. ایلیا قضیه را گفت و من به او قول همکاری دادم. از آنجا همکاری ما شروع شد. تقریبا در انتهای کار ملحق شدم و سه قطعه حذف شد و به جای آن سه تراک اضافه کردیم که تراک ابتدایی هم خیلی سر و صدا کرد.

 

شما عضو گروه ناصر عبدالهی بودید. بیشتر تراک های آلبوم های ناصر ساز بادی مسی ندارد. در باز تنظیم ها ساز شما در نظر گرفته می شد؟

- برای کنسرت ها تنظیم بر اساس استیج انجام می دادیم و طبق سازبندی که در گروه ارکستر داشتیم، ارکستراسیون و اجرا می کردیم. در اکثر کارهای ناصر ترومپت می زدم و در یکی دو کار جنوبی هم پرکاشن زدم. گروه ناصر چند دوره عوض شد ولی از گروه دوم که تشکیل شد من عضو ثابت بودم.

 

 


 

• چطور شد که شما را به عنوان یک تنظیم کننده هم شناختند؟

- دقیقا در خاطرم نیست. زمانی که به  استودیو می رفتم و دوستانم کارها را می شنیدند،  هنرمندانی را معرفی می کردند و با افرادی مثل حسن پیغان، وحید حاجی تبار، محمد زارع، هومن عقیلی و ... همکاری کردم؛ سه قطعه هم در آلبوم آخر شاهکار بینش پژوه تنظیم کردم و یک کار هم با علیرضا عصار انجام دادم که در آلبوم آینده عصار قرار دارد و خیلی از کارها هم انجام دادم که به خاطر ندارم .

 

 

•  در کارهایی که شما تنظیم کننده هستید، حتما ساز تخصصی خود را قرار می دهید؟

- اگر نیاز باشد قرار می دهم، نه به خاطر اینکه چون من تنظیم کردم، حتما ترومپت در آن زده شود. حتی مایل هستم که نباشد مگر اینکه اصرار بر وجود ترومپت باشد.

 

 

• این نیاز چه موقع به وجود می آید؟

- موقع تنظیم اگر احساس کنم فضایی باید با ترومپت القا شود، آن را در کار می گنجانم.

 

 

• تنظیم کنندگان دیگر چه موقع به ساز شما نیاز پیدا می کنند؟

- ترومپت کاراکتر و صدای سازی دارد که هر موقع شنیده شود حالت خاصی ایجاد می کند. هنگامی که تنظیم کننده احساس کند که به این صدا و حالت در کار نیاز هست، از آن استفاده می کند.

 

 

• روی ساز خودتان به صورت علمی چقدر کار کردید؟

- در سازها رنگ بندی ها متفاوت است. مثلا رنگ ترومپت و ترومبون یکی است، فقط ترومبون کمی بم تر است. از لحاظ رنجی متفاوت است ولی همخوانی زیادی با هم دارند. وسعت ساز خودم مشخص است که از چه نتی تا چه نتی است.

 

 

 

• مثلا همین ساز ترومبون که نام بردید و همرنگ ترومپت است و در آلبوم تان هم از آن استفاده کردید، شما به عنوان تنظیم کننده چطور تشخیص می دهید از ترومبون استفاده کنید با ترومپت؟

- وقتی section Bras می خواهیم بنویسیم، یعنی مجموع سازهای بادی را استفاده می کنیم، ترومپت به تنهایی نمی تواند همه را پشتیبانی کند، حتی اگر چند خط پشت سر هم و روی هم اجرا شود. چون محدوده صدای خاصی دارد. از ترومپت پایین تر که بخواهند نرم تر باشد از ساکسیفون استفاده می کنند و از آن بم تر که بخواهند حجم داشته باشد، ترومبون استفاده می کنند. در واقع اگر بخواهید مجموعه بادی بشنوید باید اینها با هم باشند، مگر اینکه تعمدی بخواهند فقط صدای ترومپت در یک جا باشد، در غیر آن برای شنیدن صدای Section بادی باید همه اینها حتما با هم باشد.

 

 

• در حالت سلو چطور؟

- بر حسب صدایی که نیاز دارند از ترومبون یا ترومپت استفاده می شود که تنظیم کننده تشخیص می دهد که این صدا توسط ساز تک نوازی شود ولی در غیر آن باید همه این سازها با هم باشد تا صدای خوبی ایجاد شود.

 

 

• برای قبول نوازندگی موارد خاصی را هم در نظر می گیرید؟

- بعضی وقت ها. ولی بیشتر مواقع نه. زیرا در خصوصیات اخلاقی من نیست که بگویم ابتدا باید کار را بشنوم و بعد تصمیم گیری کنم. این کار باعث می شود انرژی منفی به دوستانم بدهم و حس خوبی القا نمی کند و سعی می کنم تا جای ممکن به افرادی که ارزش کار را می دانند کمک کنم.

 

 

• در کارهایی که نوازندگی می کنید، خودتان هم اعمال نظر می کنید؟

- خیلی وقت ها. چون در هر صورت بهترین حالتی که نوازنده می تواند اجرا کند را خود او می شناسد. آهنگساز هم که ساز من را به درستی نمی شناسد در هر قسمت که اعمال نظر من به عنوان نوازنده ساز منجر به ایجاد صدا و نتیجه بهتری شود، قبول می کند.

 

 


 

• در مجموع، روند حرکت شما در نوازندگی، آهنگسازی، تنظیم کنندگی و خوانندگی به چه صورت بوده است؟

- در ابتدا که نوازندگی بود. من در هنرستان ویولن و قبل از آن پیانو می زدم و بعد هم ترومپت. بعد از آن کم کم حس آهنگسازی بوجود آمد که روی کار ملودی بگذارم و بعد تنظیم شروع شد و در نهایت هم خوانندگی.

 

 

•  در خوانندگی چه هدفی را دنبال می کنید؟

- من همه جا گفتم که عاشق موسیقی آمریکای لاتین هستم، دوست دارم همیشه کارهایی را خودم اجرا کنم. به همین خاطر خواننده شدم ولی این حالت نیست که فقط برای خودم کار کنم، هر کس مدل کارهایش مثل من باشد حتما با او کار می کنم. همانطور که با بابک بروجردی دو سه تا کار تنظیم کردیم، روحیه ما به هم نزدیک است و بابک کمک کرد تا کار بهتر شود. خوانندگی هم دغدغه من نیست که بخواهم به عنوان خواننده فقط درگیر این مسئله شوم.

 

 

• چرا به این اندازه پیگیر فیدبک آلبوم اول تان به عنوان اولین تجربه رسمی خوانندگی بودید؟

- چون اولین بار بود که در ایران این سبک اجرا می شد و همه می گفتند این کار ریسک است. من به این سبک علاقه خاصی دارم و تصمیم گرفتم آلبوم را به سبک آمریکای لاتین ارائه کنم. البته فکر می کنم برای هر خواننده ای مهم باشد ولی چون من همه کارها را خودم انجام دادم، فقط دنبال بازخورد خوانندگی نبوده ام و دوست دارم همه نظرات در مورد شعر و آهنگ و تنظیم و نوازندگی و حتی سلویی که زدم را بشنوم. نظرات و انتقادات چه بد و چه خوب لذت بخش است به شرط آنکه سازنده باشد.

 

 

• در مدت زمان طولانی که آلبوم تان در انتظار مجوز و انتشار بود، فکر این را نمی کردید که فرد دیگری این سبک را کار کند؟

- نه. به هیچ وجه. مطمئن بودم که این اتفاق به راحتی نمی تواند بیفتد. البته اگر کسی در این سبک آلبوم عرضه می کرد هم برای من مهم نبود. من این سبک را دوست دارم و می دانستم که نتیجه کارم را می گیرم.

 

 

• بعد از گذشت 9 ماه از انتشار آلبوم نقاط ضعف و قوت آلبوم چه بود؟

- نکته ای که خیلی ها می گفتند انتخاب شعرها بود. این شعر ها سلیقه چند سال پیش من است. البته می توانست قوی تر سروده شود ولی نه اینکه الزاما بار مفهومی بیشتری داشته باشد، در واقع این سبک موسیقی شعر راحتی لازم دارد. شاید اگر الان هم بخواهم این کار را انجام بدهم و دوباره با کسی به نتیجه مطلوب نرسم ، خودم مجبور به گفتن برخی ترانه ها شوم. نقطه قوت کار، سبک آلبوم بود، با توجه به اینکه هیچ تبلیغی برای معرفی آلبوم آلگرو نشد و هنوز خیلی ها نمی دانند چنین آلبومی با این سبک عرضه شده است. فروش آلبوم هم خوب بود و فکر نمی کردم به این اندازه باشد، متفاوت بودن آلبوم و اینکه همه مردم، آلبوم و سبک کاری را دوست ندارند هم می تواند پوئن مثبتی باشد. در سایت های موسیقی و نشریات مختلف هم بحث زیادی در مورد آن شد که راضی کننده بود.

 

 

• سوالی هم از شما در مورد تنوع کارهای آلبوم شده بود.

- در ایران شنونده ها حرفه ای نیستند. کار داخلی برای فروش باید تنوع داشته باشد و مردم این شلختگی را دوست دارند. مثلا کنسرت باید همه سبک آهنگی در آن اجرا شود. در صورتی که باید به این صورت باشد اگر سبک من لاتین است، فقط طرفداران این سبک بیایند و اگر من 20 قطعه این سبک هم بزنم خوششان بیاید. ولی چون مشخص نیست، اگر کنسرت به این شکل اجرا کنم برای عده ای خسته کننده می شود، شاید این عده نباید به این کنسرت می آمدند. به همین خاطر خواننده ها سبک ندارند و اگر سبک مشخص کار کنند، مردم می گویند کارها یکنواخت و شبیه شده است! خواننده ای که راک و لاتین و تند و کند و ... می خواند، اصلا خواننده محسوب نمی شود. ولی در ایران این موضوع جا افتاده و برای فروش آلبوم باید ناخودآگاه کارهای مختلف و متنوع در آلبوم قرار بگیرد.

 

• خب طرفداران همین صحبت شما به تراک آخر آلبوم ایراد می گرفتند.

- وقتی تراک های آلبوم من در یک سبک نیست پس تراک آخر هم می تواند در آن جا بگیرد. شاید نسبتا در یک سبک باشد ولی کل آلبوم در یک سبک نیست. چون واقعا ترسیدم کل آلبوم لاتین باشد. آهنگ های من لاتین است ولی گرایشات متفاوت دارد. در یکی ساز عربی می زند، یکی افغانی می خواند، بیس کار لاتین است. کارهای آرام هم می توانست لاتین باشد ولی ریتم ندارد. مجبور شدیم کمی تنوع قطعات را بیشتر کنیم. دو کار را برای ریمیکس به سیروان دادم تا کمی مردمی تر شود و مردم بهتر ارتباط برقرار کنند. دوستداران این سبک از تراک عشق منی، ورژن لاتین، خیلی خوششان می آید ولی مردم عادی با ریمیکس آن ارتباط برقرار می کنند. به همین خاطر مجبور هستم روی سبک خاصی پافشاری نکنم. در واقع روی لبه تیغ است. اگر ایران نبودم و یا می خواستم در مارکت جای دیگری کار کنم مطمئن باشید حتما کل آلبوم آلگرو لاتین بود. حتی تراک های آرام هم لاتین بود.

 

 

• در سبک لاتین ایده های خود را از کدام آهنگسازان می گیرید؟

- در یک مدتی کارهای ریکی مارتین که پاپ – لاتین است، گلوریا استفان که ملودی قطعه عشق منی هم از او بود و در آلبوم نوشتم، مارک آنتونی و مدل های راک تر کارهای سانتانا و ... من خودم را با آنها مقایسه می کنم. دوست دارم کارهایم به آنها نزدیک شود و این اتفاق کم و سخت می افتد. آنها تیمی کار می کنند و این سبک متعلق به جنس موسیقی آنها است. در عین حال تنظیم می تواند نزدیک شود ولی همه چیز تنظیم نیست. کلام فارسی خیلی سخت روی کار می نشیند، چون هجاهای بلند دارد و تاکید روی کلمات خرد خرد ندارد. بنابراین برای اجرای ریتمیک بار مفهومی شعر پایین می آید. اگر موسیقی آلبوم را یک خواننده خارجی روی آن بخواند خیلی به جنس موسیقی بزرگان این سبک  نزدیک است ولی وقتی شعر فارسی روی آن قرار می گیرد، موسیقی فدای کلام می شود.

 

 

• زمان عرضه آلبوم هم مناسب نبود.

- بله اصلا مناسب نبود. آخر پاییز بود و ماه محرم و صفر یک هفته بعد آغاز شد. ولی من ناراضی نبودم که آن زمان عرضه شد، فقط منتظر بیرون آمدن آلبوم بودم، اصلا دیگر کلافه شده بودم.

 

 

• چطور حامد نیک پی در آلبوم شما حضور داشت؟

- حامد دوست 13- 14 ساله من هست. بعد از ایران رفت و آنجا شروع به فعالیت کرد. این کار را چند سال پیش ضبط کردیم.

 

 

• برنامه بعدی برای آلبوم دوم خودتان چیست؟

- برای آلبوم دوم در حال فکر کردن هستم، یکی دو کار هم اتود زده ام ولی هنوز خیلی جدی نگرفته ام.

 

 

• الان باید کار آلبوم را تمام کنید تا 9 سال دیگر عرضه شود!

- نه. مطمئنا این بار این اتفاق نمی افتد. زمانی که تصمیم بگیرم و شروع کنم، مدت زیادی طول نمی کشد.

 

 

• به سراغ فعالیت گروهی شما برویم. در مورد گروه دارکوب بگویید.

- در گروه دارکوب بیشتر زحمات را از ابتدا همایون نصیری کشید. در این فکر بود و ایده خود را عملی کرد؛ از همه بچه های دارکوب پشتکار قوی تری دارد. 4-5 نفر اعضای اصلی گروه هستیم. همایون گروه را جمع کرد و با هم کارها را تنظیم کردیم. با هم جلو رفتیم. کارها اضافه و کیفیت آنها بهتر شد. نفرات و خواننده های مهمان اضافه شدند و به اینجا رسیدیم که الان هستیم.

 

 

• هدف گروه دارکوب، نشان دادن تاثیر موسیقی بدون خواننده برای ایرانیان است؟

- موسیقی بدون خواننده خیلی تاثیر دارد. شما وقتی کنسرتی را می خواهید ببینید، می گویند کنسرت خواننده است و نوازنده هر کسی باشد اصلا مهم نیست، بعد هم فقط خواننده جلو سن است و دیده می شود و برای نوازندگان هیچ فضایی برای ارتباط و معرفی به مردم نیست. خوانندگان هم به نشان دادن نقش نوازنده مشتاق نیستند و نمی دانم چرا! گروه دارکوب بهترین نوازنده ها  را بدون هیچ خواننده ای دور هم جمع کرده است و نشان دادیم که خواننده در کنار نوازنده ها می تواند نقش داشته باشد، مثل خواننده هایی که به عنوان مهمان آوردیم. در واقع نگفتند کنسرت خواننده می رویم، کنسرت دارکوب بود که خواننده مهمان در آن اجرا داشت.

 

 

• چطور به این هدف رسیدید؟

- خب این هم برای خود اصولی دارد. اینکه نوازنده ها هر کدام حرفی برای گفتن دارند. در حال حاضر در گروه دارکوب بهترین نوازنده ها را داریم. من شنیده ام موجی راه افتاده و گروه های بی کلام تشکیل شده است. ولی سطح نوازنده ها بسیار مهم است، اینکه گروهی با سطح نوازندگی نامعقول دور هم جمع شوند، کار گروه های بی کلام را خراب می کنند و مردم فکر می کنند که نوازنده های غیرحرفه ای تشکیل گروه بی کلام می دهند. در حال حاضر دارکوب با سطح کارهای خود نشان داده است که خواننده می تواند نقش پر رنگ تر از نوازندگان نداشته باشد. این تفکر به این شکل در ایران اتفاق نیافتاده بود.

 

 

• در واقع این مشکل در ایران هست که نوازنده ها مطرح نمی شوند و نقش آنها نادیده گرفته می شود.

- در ایران همیشه خواننده مطرح بوده و سالها است که ما نوازنده ها پشت خواننده ها بوده ایم و هیچ اتفاقی هم برای ما نیافتاده است. خواننده ها هم نخواسته اند که این اتفاق بیفتد و حتی اگر فضایی هم باشد که خواننده بتواند نوازنده را مطرح کند، باز هم خواننده ها کوتاهی می کنند.

 

 


 

• و اگر کار اینترنتی هم پخش شود که اصلا مشخص نمی شود نوازنده چه کسی بوده است.

- بله، اطلاعات کمتر می شود. آهنگساز و تنظیم کننده کمی بیشتر مطرح می شوند ولی نوازنده اصلا جایی بین مردم ندارد! در واقع موسیقی در ایران اصلا جاری نیست و همیشه به صورت فان و تفریح است، حتی کسی که سی دی می خرد برای تفریح این کار را انجام می دهد. به همین خاطر در موسیقی به صورت فان اتفاق خاصی نمی افتد.

 

 

• چه هدفی برای گروه دارکوب در نظر دارید؟ قصد دارید موسیقی دارکوب را فراتر از مرزهای ایران هم ببرید؟

- حتما. ما در این فکر هستیم به جایی برسیم که نوازندگان مهمان را از خارج کشور بیاوریم و سازهایی استفاده کنیم که در ایران نیست و نبوده، سازهای بومی کشورهای مختلف را استفاده کنیم. ولی همه اینها مستلزم یک برنامه ریزی دقیق و پشتوانه قوی است. بیشتر بار این مسائل بر دوش همایون است، برنامه ریزی ها، مسائل مالی، البته ما هم کمک می کنیم. اگر جدی گرفته شود به همه این مسائل می رسیم و سازهایی می توانیم بیاوریم که هم مردم آشنا بشوند و هم لذت ببرند.

 

 

• ایده نوازنده و خواننده مهمان از کجا نشات می گیرد؟

- وقتی ما 5 نفر روی سن باشیم، ارکسترتنوع ندارد و چون گروه بی کلام است و مردم ایران هم دوست دارند شعر بشنوند و با آن ارتباط برقرار کنند. برای همین مجبور شدیم تعداد نوازندگان مهمان را زیاد کنیم که در هر برهه ای بیایند و تنوع ایجاد شود و اگر بتوانیم ساز جدید هم بیاوریم جذاب تر خواهد بود. کنسرت بی کلام حالتی دارد که وقتی مردم بیرون می روند نمی توانند چیزی را زمزمه کنند ولی در آن لحظه می توانند خیلی لذت ببرند و این حُسن این موسیقی است. ما سعی کرده ایم این را به بهترین نحو انجام بدهیم.

 

 

• برای فراتر رفتن از مرزها و استفاده از نوازندگان مطرح خارج و در مجموع اهداف مد نظر، باید آهنگسازی هم رشد پیدا کند.

- در گروه دارکوب، ایده ای در گروه می آید، همه بچه ها نظر می دهند، بسط و گسترش پیدا می کند و به نظر گروه دارکوب به بهترین شکل که می رسد نهایی و آماده اجرا می شود. چون دارکوب، گروه خودمان است، همه دلسوزانه و با بیشترین انرژی کار می کنند.

 

 

• فعلا که نمی توان برنامه بلند مدت مشخص کرد، برنامه کوتاه مدتی که برای گروه دارید چیست؟

- اولین مرحله این است که سی دی تصویری کنسرت پارسال و سی دی صوتی آلبوم گروه دارکوب در یک پک، همزمان عرضه خواهد شد. یک کلیپ آقای مهران مدیری و یک کار آقای حامد بهداد هم هست. فکر کنم اگر به همین صورت پیش برود، تا اواخر مهرماه عرضه خواهد شد. بعد هم برنامه ریزی کنیم که دوباره کنسرت ها را برگزار کنیم.

 

 

• بر خلاف عرف، چطور شد که ابتدا کنسرت برگزار کردید و بعد آلبوم عرضه کردید؟

- اولین محکی که ما زدیم به اسم گروه دارکوب نبود، اولین فعالیت ما در هفته هنر بود. در فرهنگسرای ارسباران هر روز یک گروه ساز می زد. فرصت نکردیم اسم گروه دارکوب را بگذاریم و به اسم گروه همایون نصیری روی سن رفتیم. گروه دو اجرا در دو روز مختلف داشت، از همانجا فهمیدیم کارهایمان می تواند بازتاب گسترده ای داشته باشد. با اینکه فرهنگسرا کوچک بود ولی فروش خوبی داشتیم و بازخوردهای خیلی خوب و زیادی گرفتیم. به دلیل اینکه نوازندگان معروف بودند، کار موثر بود. در واقع مخاطب خاص خودمان را در هر صورت داریم. هر کس به کنسرت آمده، راضی بوده است و حتی اگر آلبوم عرضه نکنیم و کنسرت برگزار کنیم مخاطب داریم ولی الان می خواهیم آلبوم عرضه شود که شرایط تغییر کند و بهتر شود.

 

 

• چرا اسم دارکوب را انتخاب کردید؟

- اسم دارکوب را همایون پیشنهاد کرد و با استدلالی که داشت همه قبول کردند. دارکوب تنها پرنده پرکاشنیست است و ناخودآگاه فکر را به سمت ساز و صدای کوبه ای می برد.

 

 

• شما بین نوازندگی قطعات، فعالیت گروه دارکوب، خوانندگی و آلبوم شخصی کدام را ترجیح می دهید؟

- همه این ها به صورت موازی. هیچ ترجیحی ندارند. گروه دارکوب گروه خودمان است و من عاشقانه در آن با دوستان ساز می زنم. نوازندگی هم که کار می کنم.

 

 

• در مجموعه تلویزیونی  لطفا دور نزنیم، در موسیقی متن ترومپت زده اید. فکر می کنید چنین سازی برای موسیقی متن مناسب است؟

- خب این هم به رنگ بندی و نیاز بستگی دارد. الان در حال کار روی موسیقی متن فیلم دویدن در میان ابرها هستم که ترومپت نقش اول را دارد. در بیشتر صحنه ها صدای ترومپت هست. در تیتراژ هم ترومپت است و اصلا وکال ندارد. بستگی به فضای فیلم دارد که از این ساز استفاده کنیم. در برنامه گزینه جوان که الان پخش می شود، من خوانندگی ابتدا را انجام می دهم و متاسفانه برنامه طوری است که اسم را نمی نویسد. البته این کار بر روی سایت های اینترنتی هم قرار گرفت.

 

 

• درباره تک نوازی ساز خودتان برنامه ای ندارید؟

- من همیشه تولید یک آلبوم بی کلام ترومپت در ذهنم بوده است. ولی زمان می برد. ناخودآگاه درگیر مسائل مختلف هستم و نمی توانم همه انرژی خودم را روی آن بگذارم، اگر زمان و انرژی لازم را روی آن بگذارم، شاید 6 ماهه آلبوم آماده می شود ولی الان در حد یک فکر باقی مانده است.

 

 

• یک ماه پیش اجرای پلی بک هم داشتید.

- اولین اجرای من بود که در اریکه ایرانیان انجام شد، هر کس با من تماس می گرفت، من پلی بک را توضیح می دادم و  می گفتم کنسرت هم پلی بک هست. کنسرت خوب بود. من هم روی کارها زنده ترومپت می زدم و برخی جاها می خواندم. مردم راضی بودند، خودم هم راضی بودم، بدون هیچ دردسری! پلی بک چیز بدی نیست. ولی برای من که اگر بخواهم کنسرت بدهم، باید 15 نفر نوازنده باشند، دستمزد نوازنده ها، هزینه سالن و هزینه تبلیغات را بدهم، باید خرج هم بکنم، مشخص هست که پلی بک بهتر است. وقتی هزینه بلیط 30 تا 40 هزار تومان باشد که نمی توان کنسرت اجرا کرد و اگر این قیمت هم نباشد فقط بیشتر ضرر می کنید. هیچ حمایتی نیست و سالن ها کمک نمی کنند. همه جای دنیا سالن کنسرت در اختیار شهرداری ها است و حمایت می کنند و درصدی از بلیط فروش رفته را برای هزینه سالن حساب می کنند، ولی اینجا باید هزینه زیادی یک دفعه برای سالن بپردازی.

 

 

• برای کنسرت اختصاصی خودتان چه برنامه ای دارید؟

- پیگیر هستم که در فصل پاییز در اولین فرصت کنسرت برگزار کنم. هنوز تمرینات را آغاز نکرده ام. کنسرت قطعا اتفاق می افتد، ولی چون همه کارها را باید خودم انجام بدهم، مجوز را باید بگیرم، نوازنده ها را جمع کنم، تنظیم کنم، با تک تک نوازنده ها تمرین کنم، تا به نتیجه مطلوب برسد و خودم هم بخوانم. من هم آدم وسواسی هستم که دوست دارم بهترین حالتی که می شود، انجام شود. اگر صرفا خواننده بودم یک نفر گروه را جمع می کرد و همه چیز آماده می شد و فقط می خواندم و نظر هم می دادم و تمام می شد! اگر می خواستم آلبوم بدهم، دو تا کار به هر آهنگسازی می دادم و موازی کارها انجام می شد و 4 ماهه آلبوم جمع می کردم. ولی چون همه کار را باید خودم انجام بدهم، روند کار سخت می شود.

 

 

• نوازندگان کنسرت شما، اعضای گروه دارکوب هستند؟

- هسته مرکزی بچه های گروه دارکوب هستند. بابک بروجردی، پیانیست گروه، لندن هست و ایران نیست. اگر بتواند بیاید عالی می شود. بچه های گروه دارکوب هستند و نوازندگان دیگر. قطعا گروه کوچکی نخواهد بود. چون هم گروه کر دارم و هم بادی و ... .

 

 

• درباره طرح روی سی دی هم بگویید.

- این ایده خودم بود و نمی خواستم مثل بقیه نباشد. دست خط خودم بود و گفتم حس بهتری دارد. ضمن اینکه می خواستم سی دی بدون والت هم متفاوت باشد. در مجموع من دوست داشتم، آلبومم، نوازندگی، عکس روی جلد و عکس روی سی دی مثل بقیه نباشد.

 

 

• پس برای همین 9 سال طول کشید!

- شاید به همین خاطر بوده، چون من به این مواردخیلی اهمیت می دهم. شاید 5-6 سری برای تصویر روی جلد آلبوم عکس گرفتم و هیچ کدام تصویر دلخواه نمی شد. این عکس هم اتفاقی بالا پریدم و عکس گرفتند و همان شد که می خواستم. جلد آلبوم والتی هم متفاوت بود و یک لت اضافه تر داشت. اسم همه نوازنده و دست اندرکاران و همه اطلاعات در آن است. من فقط یک اشتباه کردم و اینکه بیوگرافی خودم را ننوشتم و بعد پشیمان شدم. از همه هم تشکر کردم و دلیلی ندارد که اسم نیاورم. مثل برخی خواننده ها که اصلا اسم عوامل اصلی را هم نمی نویسند.

 

 

• الان برخی بحث هایی که بوجود آمده به همین خاطر است. مثلا رضا صادقی و سیروان! سوالی در همین مورد دارم، چرا با اینکه شما مسبب مشهور شدن رضا صادقی و رهبر ارکستر بهترین کنسرت های رضا بودید، اصلا مطرح نشدید؟

- من سه سال رهبر گروه رضا صادقی بودم، ولی الان دو سال هست که با رضا صادقی کار نمی کنم و دیگر هم این اتفاق نخواهد افتاد. بهترین گروهی که رضا داشت، همان گروه بود. بچه ها همه با هم صمیمی بودند و در ابتدا با طرز فکر رضا صادقی در کار آشنا نبودند، به مرور زمان که شناخت ها بیشتر شد همه از همکاری با او کنار کشیدند. رضا بیش از حد در حال تجربه کردن هست و فکر کنم همه نوازندگان پاپ ایران با رضا یک بار ساز زده اند! و بعد جدا شده اند و این اتفاق دائم می افتد.

 

 

• در اینسرت آلبوم وایسا دنیا هم اسمی از شما نبود.

-  در آلبوم رضا صادقی اگر دقت کنید در آلبوم والتی اصلا اسم ها نیست! در سی دی هم که قاب دارد فامیل من پاک شده است! آهنگ قدرمو می دونی یه روز، تنظیم من است. فقط نوشته تنظیم کننده: امید! بعد رضا صادقی گفت اشتباه چاپی شده و پاک شده! این مورد عمدی بود. مگر می شود که فامیل پاک بشود؟ این اتفاقات خیلی زیاد می افتد. من واقعا درگیر این کارها هستم.

 

 

• یک قطعه آلبومتان هم با رضا صادقی اجرا کرده بودید که در اینترنت پخش شد.

- بله. آن قطعه متاسفانه پخش شد و من اصلا مایل نبودم. یکی از قطعات آلبوم بود که قبلا به صورت توافقی با او اجرا کرده بودم و بعد از عرضه ی آلبوم پخش شد. اصلا نمی خواستم که شنیده شود.

• ظاهرا همه با هم در حال مشاجره و درگیری هستند! بنیامین و محسن یگانه، بنیامین و یغما، بنیامین و حامد بهداد، سیروان و بنیامین، سیروان و رضا صادقی!

• قضیه دلخوری شما از مریم حیدرزاده چه بود؟

- مریم حیدرزاده شعر من را فروخت. ترانه برای عاشقی دیره را به شهاب تیام فروخت که در لس آنجلس خوانده و فقط یک قسمت هایی از شعر عوض شده است. شعری که به من 7 سال پیش فروخت. کاری هم نمی شود کرد. من نتوانستم کارم را کلیپ کنم. فقط شانس آوردم آلبوم من زودتر از شهاب تیام آمد وگرنه همه می گفتند من از روی شهاب خواندم! مریم حیدرزاده نشان داد که در کار هنری اصلا حرفه ای نیست.

 

 

• با محمد زارع دو آهنگ کار کردید. تراک معروف رو در و دیوار این شهر. این تراک خیلی معروف شد ولی اسم شما در این مورد هم اصلا مطرح نشد. چرا؟

- نمی دانم علت چه بود. شاید اول تراک اسم را نگفته بودیم! البته خودم چندین سال کوتاهی مطبوعاتی کردم و هیچ تبلیغی برای خودم نکردم. مثلا همان سه سالی که رهبر ارکستر رضا صادقی بودم، کسی نمی دانست. ولی هرکس جای من بود قطعا به اطلاع همه می رساند. من کارهای زیادی کردم که مطرح بود ولی خودم مطرح نشدم که به خاطر کوتاهی خودم بود. اگر این اتفاقات در زمان خود می افتاد برای آلبوم من هم خوب بود ولی این اتفاقات نیافتاد.

 

 

• الان خیلی تنظیم کننده ها خواننده می سازند! نظر شما چیست؟

- خب این الان خیلی مد شده است. اگر خواننده مشتاق و علاقه مند باشد و تنظیم کننده هم مجبور باشد موردی ندارد. برای من هم پیش می آید. این موضوع به بخش مالی قضیه هم بر می گردد. وقتی تنها منبع درآمدی شما موسیقی است، این کار را هم انجام می دهید.

 

 

• شما الان جزو بهترین نوازندگان ایران و در واقع یکی از ستاره های نوازندگی هستید. چه فعالیتی برای ماندن در این سطح یا ارتقا دارید؟

- البته در ایران ستاره شدن کاری ندارد. یکی از شانس هایی که دارم ساز من است که نوازندگی آن سخت است. دیگر اینکه زحمت کشیدم به اینجا رسیدم ولی الان فضایی برای پیشرفت ندارم. در تحصیلات فقط پایان نامه من باقی مانده است. ولی فرقی نمی کند چون انگیزه ای برای ارتقا ندارم. برای پیشرفت باید طرز فکر دیگری باشد. وقتی من می بینم در سطحی هستم که در این محیط بیش از حد هم هست، انگیزه ای برای تلاش ندارم. من این انگیزه را برای خودم و نوازندگی خودم ندارم. در ایران که این انگیزه را نمی بینم و در آنطرف هم نمی توانم تصور کنم که به تنهایی بتوانم کاری انجام بدهم. ولی مهم ترین انگیزه باید اینجا باشد، اگر ارکستری باشد که امید حاجیلی بخواهد وارد آن باشد و در آن سطح نباشد، مطمئن باشید خود را هر طوری باشد به آن سطح می رساند. ولی وقتی آن ارکستر وجود ندارد، پس نیازی به تلاش نیست.

 

 

• یعنی تنها انگیزه شما برای رشد این است که در سطح اول نوازندگی نباشید؟

- باید بستر رشد فراهم باشد، وگرنه رشد به بیراهه می رود. من تقریبا همه مقاطع مختلف موسیقی در ایران را تجربه کرده ام. 10 سال نوازنده ارکستر سمفونیک بودم که چه اوضاعی بود و بیرون آمدم. وقتی می بینی که دائم تجربه می کنی و به هیچ چیزی نمی رسی دیگر ناخودآگاه انگیزه ای نداری.

 

 

• شما که الان به وضعیت موسیقی انتقاد دارید، به نوبه خود نمی خواهید فعالیتی انجام بدهید؟

- قبلا من شاگرد نمی گرفتم چون اصلا حوصله آموزش نداشتم ولی در حال حاضر چند نفر هستند که با آنها ترومپت کار می کنم. در ترومپت زمان زیادی طول می کشد تا نوازنده به مرحله ای برسد که مسیر خود را مشخص کند و توانایی تصمیم گیری داشته باشد. مشتاق به ارائه مقاله یا جزوه هم نبودم. به کجا ارائه بدهم؟ چه اتفاقی بیفتد؟

 

 

• ظاهرا سایت شخصی شما هم متفاوت است؟

- بله. ولی باید آپ دیت شود و تغییراتی در آن اعمال شود. اخبار و مصاحبه ها به روز و عکس ها کامل شود. الان بازدید خوبی هم دارد. یک سری مطلب دست نوشته من و نقد هم به زودی روی سایت می رود. البته این مورد را بگویم که من در بخش نظرات نمی توانم جواب بدهم و دوستان در بخش نظرات می نویسند و توقع دارند من جواب بدهم. در صورتی که من در بخش ایمیل ها می توانم به راحتی جواب بدهم. آدرس سایت هم www.omidhajili.com  است.

 

 

• قصد آماده کردن کلیپ ندارید؟

- کلیپ جزو مواردی است که خیلی دوست دارم عرضه کنم ولی فعلا دست نگه داشتم. شاید روزی کلیپ هم بدهم. چون تنها چیزی که تجربه نکرده ام کلیپ است. فعلا کنسرت را می دهم تا بعد ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد. کلیپ همراه آلبوم هم به درد نمی خورد. وقتی آلبوم اورجینال خریداری نمی شود، کلیپ همراه سی دی به چه درد می خورد؟ در واقع دلیلی برای خرید آلبوم وجود ندارد. برای خیلی ها آلبوم موسیقی اهمیت ندارد و هر چه در سی دی MP3 باشد گوش می کنند.

 

 

• ممنون که وقت خودتان را برای این گفتگوی مفصل در اختیار ما قرار دادید. اگر حرفی مانده یا کلام آخری دارید؟

- از مشاور مطبوعاتی خودم، خانم سهیلا قربانی که زحمت هماهنگی گفتگوها و برنامه های من بر عهده ایشان است تشکر می کنم و ممنون از شما.


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 2 مهر 1388
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات